Volvo V90 T8:

Mener Volvo «jukser» med den elektriske rekkevidden

Istedenfor elektrisk oppvarming av bilene må Volvo-eierne i løpet av tre år bruke bensin for 5.000 kroner for å varme opp kupeen.

ETTERTRAKTET: Volvo V90 er en populær stasjonsvogn. Nå har svenske Automotorsport avslørt at den ladbare T8-varianten «jukser» med den elektriske rekkevidden, ved å ha installert en bensindrevet kupévarmer. Foto: Jamieson Pothecary
ETTERTRAKTET: Volvo V90 er en populær stasjonsvogn. Nå har svenske Automotorsport avslørt at den ladbare T8-varianten «jukser» med den elektriske rekkevidden, ved å ha installert en bensindrevet kupévarmer. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Det er ikke mer enn noen uker siden Deutsche Umwelthilfe (DUH) angrep Volvo, da den tyske miljøorganisasjonen beskyldte svenskene for å jukse med utslippstallene på dieselbilene sine. Dette er mye det som Volkswagen ble avslørt for i «Dieselgate», for å skjule ulovlige utslipp.

De beskyldningene avfeide Volvo raskt.

- Alle våre biler er testet, sertifisert og godkjent i henhold til gjeldende regelverk og teknologien som brukes til rensing av avgasser er standard i industrien og kjent for myndighetene. Volvo Cars har aldri brukt noen form for testmanipulering, skrev Volvos presseavdeling i en kommentar.

Angripes fra Sverige

Etter en tid med mange positive nyheter - som salgsrekorder - fra Volvo-leieren, stormer det nå rundt våre bilproduserende naboer i øst.

«T8»: Dette er navnet på de populære ladbare hybridmotorene til flere av Volvos modeller. Foto: Jamieson Pothecary
«T8»: Dette er navnet på de populære ladbare hybridmotorene til flere av Volvos modeller. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Denne gangen kommer beskyldningene fra eget hold. Det er svenske Automotorsport som har funnet ut at Volvos ladehybrider slipper ut urene avgasser.

«For å få lengre rekkevidde har Volvo gjort noe teknisk kluss med sine ladehybrider. Om det trengs varme i kupeen starter et lite bensindrevet varmeapparat, som ikke har avgassrensing. Det viser vår test», skriver nettstedet.

Den lille bensindrevne motoren skal dessuten være så stille, at sjåførene ikke legger merke til den.

Volvos oppgraderte versjon av den populære ladbare stasjonsvogna V90 T8, har på papiret en veldig god rekkevidde på 53 kilometer. Med dette slår de biler som har større batteripakke. En del av forklaringen på dette er altså at det elektriske batteriet i Volvo-ene ikke bidrar til å varme opp kupeen.

5.000 kr. ekstra - i bensin

En elektrisk drevet varmepumpe ville vært det mest miljøvennlige alternativet, skriver Automotorsport.

«Volvo har derimot valgt en egen løsning som gir urene avgasser», fortsetter de.

Videre hevder de under testrunden, der Volvo V90 T8 greide 39,8 kilometer på strøm, at den samtidig forbrente 0,52 liter bensin - altså 0,13 l/mil. Med seks måneders bruk av kupévarmer i året, fire mil kjøring på strøm hver dag - i tre år - gjør det at bilen V90 T8 unødvendig forbrenner hele 280 liter bensin. Det er verken miljøvennlig eller hyggelig for lommeboka til Volvo-eieren, som må ut med nesten 5.000 kroner ekstra bare for oppvarming av kupeen.

Med dagens veilendende bensinpris hos Cirkle K (17,29 kroner) ville prisen nøyaktig blitt 4.841,2 kroner i Norge. Denne vil raskt stige over 5.000 kroner, om drivstoffprisene fortsetter å øke.

- Ingenting å skjule

I går kom svaret fra Volvo, som hevder de utruster ladehybridene med bensindrevet varmeapparat på markeder hvor klimaet er kaldt.

«Andre markeder har en elektrisk høyspenningsvarmer. Volvo Cars har valgt drivstoffvarmer for ladehybridene for å gi et så langt utvalg av elektrisk kraft som mulig. Spesielt når bilene kjøres i et kaldere klima, er drivstoffvarmer en fordel for rekkevidden på strøm. Om kupeen i stedet hadde blitt varmet opp med strøm fra batteriet, ville bilen i større grad måtte kjørt på bensin, og nettoeffekten ville vært et høyere samlet drivstofforbruk», skriver pressesjef Karin Wik i Volvo Cars Sverige.

«Volvo Cars er helt transparent med hvordan de ladbare hybridene våre er designet, og som alle bilene våre er de sertifisert og godkjent i samsvar med gjeldende forskrifter og lovkrav», avslutter pressesjefen.

Lyst til å diskutere?

Besøk vårt debattforum!