Men 9-3 Aero forsvinner ikke i en støvsky...

Et maksimalt dreiemoment på 280 Nm ved 1.500 omdreininger er like mye som i Saab 9-3 Aero. Ønsk Saab 9-3 TiD velkommen.

Fra 1.500 omdreininger i minuttet sørger turbodiesel motoren i Saab 9-3 TiD for å overføre det maksimale dreiemomentet på 280 Nm til asfalten. Det er mye, kort og greit.

125 hester

For til sammenlikning greier ikke toppmodellen i 9-3 serien til Saab, nemlig 9-3 Aero, å overby 9-3 TiD. Det blir dødt løp, men fordelen til dieselmotoren er at dreiemomentet kommer tidligere enn hva den gjør på 9-3 Aero. Riktignok greier ikke den 2,2-liters store rekkefireren å holde følge med 9-3 Aero når det gjelder ytelse - for dieselen greier ikke å mønstre mer enn 125 hestekrefter. Beskjedent når vi sammenlikner med Aero sine 205 hester.

Krøller asfalten

Hvorfor denne sammenlikningen? Jo, for når vi ser på evnen til fartsforøkelse, er nemlig ikke forskjellen mellom 9-3 Aero til 427.600 kroner og 9-3 TiD til 289.900 kroner noe å snakke om. Vel kjører Aero ringer rundt dieselen fra stillestående, men i fart mister den futten - for å si det slik.

Akselerasjonen fra 60 til 100 kilometer i timen i fjerdegir går nemlig unna på 7,8 sekunder i 9-3 Aero. Til sammenlikning bruker 9-3 TiD bare 8,1 sekund på samme øvelsen - det er en differanse på bare 0,3 sekunder i Aero sitt favør. Også fra 80 til 120 kilometer i timen i femtegir er forskjellen på fattige 0,3 sekunder i Aero sitt favør. 9-3 TiD er med andre ord uforskammet kvikk.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ingen ny motor, kun en videreutvikling

Noen ny motor er imidlertid 2,2 literen ikke, for den har tidligere vært å finne under panseret på 9-3 TiD. Men for modellåret 2001 har Saab øket ytelsen fra 115 til 125 hester og dreiemomentet fra 260 Nm til 280 Nm. Som en følge av flere hestekrefter har også prisen på 9-3 TiD blitt oppjustert, nå koster grunnmodellen 289.900 kroner mot 282.400 kroner for forrige utgave av 9-3 TiD.

Som Business-utgave, med klimaanlegg som standard, koster 9-3 TiD 299.900 kroner og plasserer seg dermed hårfint under skattegrensen til firmabiler som går ved 300.000 kroner.