megaCar: Høy på teknikk og krefter

Mange vil vel være tilbøyelig til å betegne megaCar som ganske Science Fiction -og da har vel produsentene lykkes, for deres motto under utviklingen av superbilen har nettopp vært: "fremtiden --i dag." Men bilen er nok likevel ganske fjernt fra de fleste av oss nordboeres virkelighet; i hvert fall prisen tatt i betraktning.

MegaCar er utviklet av to fimaer som har bidratt med hver sin spesielle ekspertise. Brabus --et tysk tuning-fima som tuner opp alt av Mercedes-modeller-- står ansvarlig for ting som bilens ytelser, seter og komfort. Bak det tekniske utstyret står datasikkerhets-firmaet data protect GmbH. Vidunderet vises under datamessen CeBIT 99 som starter neste uke, men megaCar er allerede til salgs.

Fra Brabus oppgis prisen til US$ 300.000, noe som i norske kroner og øre tilsvarer den nette sum av 2.336.520 kroner --og det er før det norske skatte- og avgiftsdirektoratet har plusset på og gjort krav på sin del av kaka. Hvis denne summen er litt for stiv for lommeboken din, har du fremdeles anledning til å kjøpe kun det tekniske utstyret. Dette skal kunne monteres inn i ethvert kjøretøy, båt eller hus, og pakke-prisen på dette er US$ 90.000 -- som tilsvarer 700.956 norske kroner…

Online-bil

Vidunderbilen -- megaCar som data protect kaller den, eller Brabus S-klasse som Brabus kaller den, er bygget på basis av Mercedes sin S-klasse. Brabus presenterte et forøk på en mulitimedia bil under bilutstillingen i Essen i desember i fjor, men multimedia-utstyret i denne studien fungerte ikke i det virkelige liv.

Data protect -- som egentlig jobber med å eliminere sikkerhetshull som måtte finnes i IT-infrastrukturen -- kom da inn med sin ekspertise på data og teknikk, og sammen har disse to firmaene utviklet den ultimate online-bilen av vår tid.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Beklager – dette elementet er ikke lenger tilgjengelig.

Alt av utenkelig utstyr

Inne i kupeen finner vi alt av tenkelig -- og utenkelig teknisk utstyr, som mange av oss nok ville ha store problemer med å skjønne -- og se nytten av. Men nå er ikke bilen rettet inn mot den største andelen av oss nordboere heller. Kanskje målgruppen, som er regjeringsmedlemmer, ministere, aksjehandlere og rike "high-tech freaks", kan finne nytte av alt utstyret som omfatter blant annet: 4 TV-skjermer; 3 web-kamera med direkteoverføring som muliggjør at du kan delta i konferanser fra bilen mens du kjører, PC med Intel Pentium III og 17,3" skjerm og med tilgang til internett, som fra sitt mobile nettverk er to ganger hurtigere enn en vanlig ISDN-linje (hastigheten fra den mobile linjen i bilen er 150 kbit per sekund); VHS video; DVD-spiller(Digital Versatile Disc) og BOSE lyd-system for best mulig lydkvalitet.

Rikelig med krefter

Selv om utstyret teoretisk sett skal kunne monteres hvor det skulle være, vil man nok trenge en god del krefter for å frakte og få plass til alt dette utstyret. Det er nok ikke i en Daihatsu Cuore du monterer dette høyteknologiske kontoret. I megaCar skorter det derimot ikke på kreftene. Bilen er altså basert på de nye S-klasse modellene S430 og S500 -men den er enda mye mer sterkere enn disse; 5,8 liter og 400 hester ved 5.800 omdreininger i minuttet skulle vel være nok til at bilen flytter seg når du tråkker på gasspedalen. Maksimalt dreiemoment er på 579 Nm ved 3300-4700 omdreininger. Akselerasjonen fra 0-100 kilometer i timen gjøres da unna på 5,9 sekunder, og toppfart er oppgitt til 285 km/t plus..

Selv om det er mulig å delta i konferanser direkteoverført fra en akselererende megaCar, er det vel neppe tilrådelig å teste ut dette; og det er neppe videre lurt å være direkte inne fra førersetet hvis du skulle komme på å teste hvor fort bilene egentlig går, i hvert fall ikke i Norge..