Med puter i beltet

Det begynte med noe så “enkelt” som en kollisjonspute integrert i rattet på dyre luksusbiler. Så kom kollisjonsputer på passasjersiden, og kollisjonsputer som skulle beskytte mot påkjørsler fra siden. I løpet av noen år kommer Renault med kollisjonsputer som er integrert i sikkerhetsbeltene bak.

Beregninger viser at kollisjonsputer, sammen med sikkerhetsbelte, reduserer antallet døde og alvorlig skadde i trafikkulykker. Sidekollisjonsputer reduserer for eksempel risikoen for alvorlige skader med omlag 15 prosent.

Trass i dette har ikke de som sitter i baksetet noen fullverdig beskyttelse av kollisjonsputer – med unntak av noen dyrere sports- og luksusbiler som også har sidekollisjonsputer til baksetepassasjerene.

Like god beskyttelse

Det vil imidlertid forandre seg når vi skriver år 2002, skal vi tro Renault. For den franske bilfabrikken har utviklet et sikkerhetsbelte med innebygd kollisjonspute som skal gi beskyttelse ved frontkollisjoner. Puten ligger gjemt i den delen av beltet som går på tvers av maven, og skal beskytte underlivet og brystpartiet ved ulykker. Renault hevder at denne kollisjonsputen skal gi like god beskyttelse som konvensjonelle kollisjonsputer som man finner i rattet eller i dashbordet.

Standard fra 2002

Kollisjonsputen blåser seg opp ved hjelp av en gassgenerator som er gjemt i bilens understell, og har et volum på 60 liter. Renault regner med at kollisjonsputen vil være standard på fabrikkens bilmodeller fra år 2002.