VELKOMMEN INN: Ja, her er det romslig, og tre personer får hvert sitt sete på annen seterad. Bak der igjen er det plass til ytterligere to om nødvendig - men det blir mer nødseter eller transport av barn til trening etc. Som i alle konkurrentene med syv seter. Foto: Knut Moberg
VELKOMMEN INN: Ja, her er det romslig, og tre personer får hvert sitt sete på annen seterad. Bak der igjen er det plass til ytterligere to om nødvendig - men det blir mer nødseter eller transport av barn til trening etc. Som i alle konkurrentene med syv seter. Foto: Knut MobergVis mer

Med Peugeot 5008 på langtur

Vi anbefalte den etter vår første test og etter å ha satt den på langtur-prøve, er vi fortsatt overbevist.

Turen gikk til Bretagne, nesten så langt vest i fastlands-Frankrike man kan komme. For å komme til Trégastel, der ute på den værharde kysten med de fantastiske steinformasjonene i rosa granitt og de vide, lange sandstrendene omkranset av forblåst vegetasjon, "jukset" vi riktignok litt. Vi tok båten fra Oslo til Kiel før første motorvei-etappe.

LES OGSÅ:

Variert reiserute

Total kjørelengde ble likevel cirka 3.600 kilometer, inkludert en liten Bretagne-rundtur fra Trégastel via Beg Meil på sørkysten til Concarneau og derfra via Brest tilbake til Trégastel. Kjøringen foregikk for en stor del på motorvei, men også på til dels pittoreske landeveier og småveier, samt en del kjøring i trange bygater, der 5008 med sine relativt kompakte dimensjoner i forhold til den sjenerøse innvendige plassen faktisk greier seg overraskende bra.

Med Peugeot 5008 på langtur

Finfin langtursbil

Bilen greide seg for øvrig bra på alle måter og bekreftet det gode inntrykket vi hadde av den fra før. Kjøremessig og komfortmessig er det en nærmest ideell bil for lange ferieturer og den kompakte motoren på 1,6 liter klarer brasene uansett forhold. Å holde følge med trafikken på Autobahn er heller ikke noe problem. Bilen var forøvrig lastet for en ti dagers ferietur for fire (en femtemann ville også fint ha fått plass), og slukte det nødvendige og mer til uten at det var nødvendig å hindre utsikten bakover, ei heller da en anselig mengde innkjøp kom i tillegg til den opprinnelige bagasjen på hjemveien.

Høyere hastigheter = mer forbruk

Da status skulle gjøres opp etter endt ferie viste det seg at gjennomsnittsforbruket av diesel etablerte seg på cirka 0,68 liter per mil. Naturlig nok økte snittforbruket betraktelig etter lengre etapper med snitthastighet over ca. 100 mil på over 110 kilometer i timen, hvilket, for en erfaren sjåfør, er et naturlig og forsvarlig tempo på moderat trafikkerte europeiske motorveier. Under norske forhold med mer moderat fremdrift har vi tidligere uten vanskeligheter kommet ned på og noe under 0,6 liter per mil.

Men la oss gå gjennom det vesentlige av informasjon om selve bilen, "til glede for nye lesere". En god del er selvsagt kjent fra tidligere test.

Fra 307.000 kr

Peugeot 5008 koster fra noe over 300.000 kroner med 120-hesters bensinmotor, mens aller dyreste versjon med toliters dieselmotor på 163 hester, automatgir og full utstyrspakke havner på 420.000 kroner. Vi kjørte altså 1.6 HDi, og den starter på 307.000 kroner. Med utstyrsnivå Allure, som vi hadde på testbilen, får du det meste med unntak av integrert navigasjon og skinninteriør. Panoramatak, to-soners automatisk klimaanlegg og syv seter samt en god del komfortutstyr er derimot inkludert i testbilens grunnpris på 347.000 kroner. (Som vanlig må man i tillegg regne frakt og leveringsomkostninger).

Kompakt, men likevel stor

Peugeot 5008 1.6 HDi
  
MotortypeFiresylindret turbodiesel, common rail
Slagvolum1.560 cc
Effekt112 hk / 3.600 o/min
Dreiemoment270 Nm / 1.750 o/min (285 Nm med overboost)
0-100 km/t12,3 sek
Toppfart185 km/t
Blandet forbruk0,55 l/mil
CO2-utslipp139 g/km (136 gram med EMG-girkasse)
  
Egenvekt1.502 kg
Tilhengervekt1.300 kg
Motordataene er oppdaterte i henhold til oppgradert versjon

Egenskapen å tilby mye plass uten å ta mye plass på veien er det som har gjort flerbruks- og fleksibiler attraktive siden Renault og Chrysler, hver på sin måte, gjenoppfant konseptet i moderne utførelse tidlig på 80-tallet. (De fleste har glemt at Fiat med sin seks-seters 600 Multipla introduserte konseptet, om enn i miniformat, allerede på 50-tallet). Fullt så god plassutnyttelse som for 50 år siden er ikke lenger mulig grunnet (heldigvis), krav til sikkerhet og komfort, som også har gjort bilene svært mye tyngre.

Romslig

Og nettopp her har Peugeot fått til det vi mener er litt av et kunststykke: De har nemlig vært flinkere enn de fleste av sine konkurrenter til å kombinere et kompakt ytre, romslig interiør, kvalitetsfølelse og god kjøreopplevelse, og det uten at bilen er blitt uforholdsmessig tung.

I forhold til en Ford Mondeo stasjonsvogn er denne bilen nesten 30 centimeter kortere, men byr på så å si like mye plass. Den veier heller ikke mer, og den kan altså fås med syv seter. 5008 har en egenvekt som starter på litt over 1.400 kilo. Testbilen veide vel 1.500.

5008 er rett og slett en meget romslig familiebil.

Høyverdig førermiljø

Ratt, dashbord, midtkonsoll - alt flatterer føreren med god materialkvalitet, polstring og fin finish. I testbilen, som har utstyrsnivået "Allure" - som vi vil anbefale - forbedres ytterligere kvalitetsinntrykket med solid virkende vippebrytere med metalldekor oppe på konsollen for enkelte funksjoner. Vi opplevde totalt sett ergonomien som upåklagelig. Den høye sitteposisjonen kombinert med et ratt som takket være en treleddet rattstang faller fint og komfortabelt i hånden medfører kombinert et lite aber for de som er fra noe under 190 cm og oppover: Med rattet i den mest bekvemme posisjonen dekker rattringen den øvre delen av instrumentene hvilket vanskeliggjør avlesingen av disse uten å bøye hodet.

Betjening bak rattet

Generelt god ergonomi, altså, og selv om det ikke ser slik ut på bildene, er testbilen utstyrt med betjening fra rattet - men med hendler på baksiden, noe vi for vår del finner mer behagelig i bruk - når man har lært seg hva som er hvor, naturligvis. Vi fant raskt denne formen for betjening intuitiv nok og det begrenser antallet synlige knapper og brytere. Med litt tilvenning gir det bedre, raskere og dermed mer trafikksikker oversikt.

Allergi mot koppholdere

 Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg Vis mer

Derimot er det en detalj en del vil ha å utsette på denne bilen, og det er den unike koppholderen - plassert langt bak på konsollen. PSA Peugeot Citroën mener nok det er trafikkfarlig uansett å innta flytende føde mens man kjører, men hva med å tillate at man drikker kaffe eller brus mens bilen står stille eller man står i kø - og for øvrig overlate ansvaret til sjåføren?

For øvrig er det oppbevaringsrom både her og der; midtkonsollen er dyp og romslig (hele ti liter), med en egen "hylle for telefon eller iPod. På førersiden er det oppbevaringsmulighet nedenfor rattet. Det er selvsagt oppbevaringsrom med lokk i gulvet foran andre seterad. I sidestøttene på tredje rad finner man også oppbevaringsrom. Allikevel kunne det vært lagt opp til et par, tre rom til, til alle de småtingene man ofte leter etter et sted der man kan legge dem fra seg.

Plass og fleksibilitet

Peugeot 5008 er tilgjengelig som femseter eller syvseter. Setene er individuelt juster- og flyttbare og alle, bortsett fra førersetet, kan foldes ned. Disse operasjonene er enkle å utføre, og i det hele tatt preges denne bilen av en høy grad av brukervennlighet. Setene på annen rad kan hver for seg skyves frem og tilbake (13 centimeter). De kan også legges ned eller skyves helt frem med sitteputen hevet for bedre tilgang til tredje seterad. (Se for øvrig interiørbildene).

Det er som nevnt tidligere god plass ombord og plassfølelsen forsterkes av de store glassflatene - sånn sett er det bare Citroën med sin Grand C4 Picasso som gjør det bedre. Velger man "Allure"-utgaven. som ikke er avskrekkende dyr i forhold til Active (som er standardversjonen), får man et panoramatak som gjør at kupéen oppleves ekstremt lys og luftig. Bagasjeplassen er begrenset i syvseterskonfigurasjon (194 liter ifølge Peugeot), men er meget god i femseterskonfigurasjon. 5008 kan brukes til flyttelass (over to kubikkmeter), hvis det behøves og om alle passasjerseter legges ned. Da er lastegulvet også tilnærmet flatt.

Peugeot 5008 - interiøret:

Klar til å dra, på Hjortneskaien i Oslo: All familiens bagasje nedenfor vinduskarmene - og,ja: Det ligger bag-er bak de store koffertene. Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
5008 oppfører seg stabilt og trygt på de lange motorvei-etappene. HUD-en (Head-up Display eller synsfelt-projisert informasjon er et praktisk hjelpemiddel vi nå savner i biler som ikke har det. Foto: Knut Moberg
VELKOMMEN INN: Ja, her er det romslig, og tre personer får hvert sitt sete på annen seterad. Bak der igjen er det plass til ytterligere to om nødvendig - men det blir mer nødseter eller transport av barn til trening etc. Som i alle konkurrentene med syv seter. Foto: Knut Moberg
Retur-etappe Trégastel-Bremen. Relativt høye hastigheter de siste 30-40 milene dro opp snittforbruket fra de vanlige 0,67 til 0,73 liter per mil. Ikke noe å si på det, synes vi. Foto: Knut Moberg

Godt utstyrt

Som i sin tid på "lillebror" 3008 introduserte 5008 da den ble lansert en del utstyr som vanligvis forbindes med mer luksuriøse biler - som for eksempel HUD - "head-up display" eller viktig kjøreinformasjon som projiseres på en gjennomsiktig skive foran frontruten i det naturlige synsfeltet. 5008 er også tilgjengelig med avstandsvarsling (radar som måler avstanden til bilen foran), og et system som evaluerer om parkeringsplassen man har sett seg ut på siden av gaten er lang nok. Når det gjelder sikkerhetssystemer har bilen alt man forventer i dag og kollisjonsgardinene dekker alle de tre seteradene.

Fortsatt en av de beste dieselmotorene

Retur-etappe Trégastel-Bremen. Relativt høye hastigheter de siste 30-40 milene dro opp snittforbruket fra de vanlige 0,67 til 0,73 liter per mil. Ikke noe å si på det, synes vi. Foto: Knut Moberg
Retur-etappe Trégastel-Bremen. Relativt høye hastigheter de siste 30-40 milene dro opp snittforbruket fra de vanlige 0,67 til 0,73 liter per mil. Ikke noe å si på det, synes vi. Foto: Knut Moberg Vis mer

På papiret imponerer ikke denne motoren noe spesielt med tallene 12,3 sekunder fra 0 til 100 og toppfart på 185 kilometer i timen - de fremstår som ordinære i beste fall.

Men ute i virkeligheten oppleves bilen annerledes -faktisk uventet sprek.

Vi har tidligere omtalt 1.6 HDi og skrytt av den. Den er blitt oppgradert jevnlig, og senest etter at vi testet bilen første gang og kort tid før vi tok den på langtur. Vi har ingenting å trekke fra i forhold til tidligere skryt, men kan nå legge til at den også duger i massevis til en Europa-tur med familie og bagasje.

I praksis er denne motoren akkurat det man behøver i en slik bil. Den har en fyldig momentkurve, den gir rask respons og den har et uvanlig bredt arbeidsregister for en dieselmotor; fra 1.500 til rett over 5.000 omdreininger ga den oss effektiv fremdrift.

Flott girkasse

Vi kjørte den i kombinasjon med den tettstegede sekstrinns manuelle girkassen som på sett og vis har innledet en ny æra hos den franske produsenten hva angår sjalteredskap. Kjapp, direkte, kontant og med en utveksling som utnytter det beste fra motoren - vi kunne ikke ønsket noe bedre. Vi kjørte som nevnt bilen fullastet med bagasje og familie og selv forbikjøringsegenskapene var overraskende gode med nevnte oppakning.

Automat

Den som vil ha en klassisk automatkasse blir nødt til å gå for en dyrere versjon, enten med den ypperlige BMW/PSA-bensinmotoren 1.6 turbo med 156 hester, eller den kraftige toliters 163-hesters dieselmotoren.

Men det finnes en snedig løsning for de med mer begrenset budsjett og i kombinasjon med 1.6 HDi-motoren, nemlig EMG-girkassen, en halvautomatisk girkasse, også den med seks trinn. I praksis kan bilen kjøres som en vanlig automat da kløtsjen er elektronisk styrt og det altså ikke finnes noen kløtsjpedal. For myk fremdrift må man bare venne seg til å lette på gassen ved girskift, som også kan foretas manuelt. Men venstrefoten får altså hvile. Tillegget i pris for denne automat-løsningen begrenser seg til 8.000 kroner. Attpå til går forbruket noe ned uten at ytelsene reduseres nevneverdig.

Vi prøvekjørte i 2009 denne bilen med et par andre motorer: Den utmerkede BMW/PSA-bensinturbomotoren på 156 hester og den kraftfulle tolitersdieselen 2.0 HDi med 150 hester. Det kan du lese om her.

God å kjøre

 Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg Vis mer

Peugeot 5008 er en trivelig og romslig familiebil og vi kunne nok en gang, og nå over relativt store avstander og på varierte veier som beskrevet ovenfor, konstatere at 5008 er en meget god familiebil å kjøre. Dette er ingen balje; den verken duver, krenger eller dykker nevneverdig.

Den har, tvert imot, et relativt stramt oppsett som hindrer overdreven krenging i svinger samtidig som filtreringen av ujevnheter forekom oss absolutt godkjent. Den klassiske "franske" mykheten har til en viss grad veket plass for en mer "tysk" fasthet. Men den sluker etapper på mange titalls mil uten at fører eller passasjerer blir slitne eller savner mer komfort. Alt i alt syntes vi da vi da langturen var tilbakelagt, for øvrig uten det minste problem underveis, at Peugeot har funnet en meget god balanse mellom komfort og kjøreegenskaper.

Stillegående

Det gjør det uproblematisk å takle lange turetapper, både på svingete landeveier, i by og på motorvei, og det gjør denne bilen til en av de mest velkjørende i segmentet. Man sitter høyt, men følelsen av kontroll og kontakt med veien er svært nær den man opplever i en vanlig personbil.

Dette er for øvrig noe Peugeot, da bilen ble lansert, hevdet at de har jobbet spesielt med.
Eksempelvis, hva angår styringen, introduserte Peugeot, på grunn av den ekstra avstanden mellom ratt og foraksel, et stag med tre ledd i stedet for de to som er standard for personbiler. Dette ble gjort nettopp for å øke følelsen av direkte styring og dermed kontroll. Vårt gode inntrykk fra den første testen kan nå bekreftes: dette fungerer meget bra.

I tillegg til at kjørekomforten generelt er meget god er lydnivået overraskende lavt tatt i betraktning det store interiørvolumet; 5008 fremstår som meget stillegående for kategorien.

Fortsatt av de beste

Totalt sett er fortsatt Peugeot 5008 en høyaktuell bil og et godt kjøp i denne kategorien. Men den har fått en farlig konkurrent i Opel Zafira Tourer, som blant annet har en enda bedre interiørløsning og er hakket romsligere. Den har vi imidlertid til gode å teste på langtur og med en tilsvarende økonomisk spesifikasjon.

Det andre av de nyeste og mest aktuelle alternativer er også en meget skarp og kompetent konkurrent, nemlig Renault Grand Scénic, som er bortimot like god som 5008 på det meste - unntatt (i våre øyne) på eksteriørdesign.

For øvrig tar vi gjerne imot lesernes langturserfaringer med denne typen biler i kommentarfeltet nedenfor.

Testresultat

Peugeot 5008 1.6 HDi

Svært god plassutnyttelse, praktisk og fleksibel, lettkjørt og velkjørende, flott motor/girkasse, god opplevd kvalitet

Skulle hatt skikkelig koppholder og et par oppbevaringsrom til, for enkelte ikke ideell sittestilling, relativt begrenset bagasjeplass med syv seter

Her kan du lese noe av det vi tidligere har skrevet om konkurrentene til Peugeot 5008:

- Ford Grand C-Max

- VW Touran

- Mazda 5

- Toyota Verso

- Opel Zafira Tourer

- Citroën Grand C4-Picasso

Renault Grand Scénic

Noen bilder fra Bretagne:

Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
I en småby i Bretagne - vi har glemt navnet på både byen og byggverket - det mangler ikke på slike i omegnen. Noen lesere som kjenner den igjen? Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg

Peugeot 5008: Eksempler på mulige setekonfigurasjoner:

Med Peugeot 5008 på langtur

Med Peugeot 5008 på langtur