Med øyne i nakken

Småskader i hellakkerte støtfangere kan bli en dyr affære. Kan slike problemer unngås ved montering av ryggsensorer?

Beklager – dette elementet er ikke lenger tilgjengelig.

Lukeparkering og diger bil er for mange litt av en hodepine. Derfor satte kloke mennesker seg ned og kokte sammen en medisin: Ryggesensorer som ved hjelp av ultralyd gir deg beskjed før det smeller.

Småbiler

Men nå har likhetstanken vandret fra sosialdemokratiets forgangne gullalder og inn i bilindustrien. For i disse dager er ikke lenger ryggesensorer forbeholdt en liten, eksklusiv klikk dyre biler.

For noen uker siden kunne DinSide fortelle at selv lille Nissan Micra får ryggesensorer. Nå har Toyota kastet seg på trenden, og tilbyr teknologien til en rekke små og mellomstore biler. I listen finner vi både Avensis, Camry, Celica, Corolla, Picnic, Previa, Prius og Yaris.

Alarm

Systemet som består av fire sensorer (to bak og en på hvert hjørne bak) som ved hjelp av ultralyd er i stand til å måle avstanden til eventuelle hindringer bak bilen. Denne informasjonen videreformidles til sjåføren i form av en akustisk alarm. Jo nærmere hindringen, jo høyere blir lydfrekvensen.

Ikke flådd

Ryggesensorene fra Toyota leveres ikke med bilen når den er ny, men må ettermonteres på et verksted. Og slikt koster penger. Mer nøyaktig: 2.500 kroner og en times monteringsarbeid er Toyotas forlangende. Deretter må du plusse på 23 prosent i moms til staten. Totalsummen kan synes høy, men er ikke dyrere enn hva det koster å reparere et par støtfangerskader med oppretting og lakkarbeid.

Trengte vi dette?

Spørsmålet er imidlertid om dette er vel anvendte tusenlapper. For visst kan det være vrient å parkere en Land Cruiser, men med en Yaris går det gjerne som en drøm. Likevel vet vi at ikke mindre enn 59.228 bileiere i fjor måtte ut med egenandel på grunn av uvøren rygging. Kanskje kunne bonustapet vært unngått med sensorer i støtfangeren?