Med nye øyne

Mercedes-Benz E-klasse kommer i ny støpning, men de viktige forandringene har skjedd under platene.

Med nye øyne

Det er fire år siden Mercedes-Benz lanserte siste generasjon av E-klasse. Samtidig fikk de tradisjonalistene til å heve øyenbrynene, for til Mercedes-Benz å være var designet svært våget og ikke minst omstridt.

Om E-klassen som i disse dager presenteres har blitt mindre våget kan jo du avgjøre ved å klikke deg igjennom bildene av den nye bilen, men det er liten tvil om at Mercedes-Benz har gjort mye mer enn å forandre fronten og baklyktene.

Nye motorer

De største forandringene med E-klasse skjuler seg nemlig under panseret. Der vil man nemlig finne to helt nye dieselmotorer med Common-Rail. Den minste av de to heter E 270 CDi og har fem sylindre. Slagvolumet er 2,7 liter, motoren yter 170 hestekrefter og har et dreiemoment på 370 Nm ved 1.800 omdreininger. I følge Mercedes-Benz skal motoren greie seg med et forbruk på 0,69 liter pr. mil ved blandet kjøring.

Med nye øyne

Litt mer bruker E 320 CDi, men et dieselforbruk på 0,78 liter per mil er absolutt akseptabelt med tanke på at den sekssylindrede motoren, med et slagvolum på 3,2 liter, yter 197 hestekrefter og har et maskimalt dreiemoment på 470 Nm ved 1.800 omdreininger i minuttet. Heller ikke E 200 CDi eller E 220 CDi har fått være i fred. Begge motorene har fått økte ytelser. Derfor rister 200 CDi nå av seg 115 hester og har et dreiemoment på 250 Nm, mens 220 CDi leverer 143 hester og har et dreiemoment på 315 Nm.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Bensinmotorene fortsetter uforandret i E-klasse.

Nye gearkasser

Men det er ikke bare dieselmotorene som har fått en oppgradering, også gearkassene er nye. Automatkassen kommer, som på toppmodellen S-klasse, med en tiptronic funksjon hvor føreren selv kan velge gear ved å "dytte" til gearspaken. I tillegg utstyres E-klasse med en sekstrinns manuell gearkasse, hvor sjettegearet kun er et overgear som sørger for lavere forbruk og mindre støy.

Mer utstyr, og dyrere

Med nye øyne

Når den nye E-klassen kommer i løpet av sommeren blir listen over standardutstyr lengre, blant annet får bilen elektronisk stabilitetsprogramm (ESP) som standard og såkalte Window-bags. Plastmaterialene som er brukt i interiøret skal dessuten holde høyere kvalitet. Men mer utstyr koster penger, og derfor blir E-klasse litt dyrere enn dagens modell når den kommer til våre kyster. Hvor mye dyrere kan imidlertid importøren, Bertel O. Steen, ikke si noe om enda.