Med luft på tanken

Franske MDI gir deg luft på tanken. Og resultatet er en rekkevidde på 200 kilometer, og full tank på tre minutter.

Stadig dukker det opp løsninger på for hvordan utslippene kan reduseres, og franske MDI er ikke noe unntak i så måte. Men ofte er løsningene vanskelige å sette ut i livet, ja enkelte har ikke kommet lengre enn tegnebordet.

Ikke så med franske MDI. Allerede nå ruller det prototyper som har komprimert luft som drivstoff.

To-sylindret stempelmotor

Med luft på tanken

Under panseret på MDI sitter det en to-sylindret stempelmotor. Gjennom et konvensjonelt innsug trekker motoren inn luft som komprimeres i motorens innsugsdel, som består av et stempel i en sylinder. Dette stempelet komprimerer luften og temperaturen stiger til omlag 400 grader celsius. Deretter slippes luften inn i forbrenningskammeret, hvor kald trykkluft fra bilens trykkluftstanker tilføres den varme luften. Det fører til at trykket stiger voldsomt. Det er denne trykkøkningen som sørger for at motoren utvikler krefter til å drive bilen. For fra forbrenningskammeret føres den varme og komprimerte luften til eksossylinderen og driver et stempel nedover. Dette stempelet driver så en girkasse som overfører kraften til drivhjulene. Den ene sylinderen fungerer som innsug og komprimerer luften. Derfra går luften inn i et forbrenningskammer - som har konstant volum - før den forbrente luften føres inn i den andre sylinderen. Her utvider luften seg, og tvinger stempelet ned.

I følge produsenten skal motoren utvikle 25 hestekrefter og ha et dreiemoment på 61,7 newtonmeter fra 500 til 2.500 omdreininger - og det beste av alt er at det eneste som slippes ut i atmosfæren er luft.

300 liter luft, 200 kilometer på veien

Med luft på tanken

Ved å lagre 300 liter komprimert luft får MDI en rekkevidde på 200 kilometer, den lange rekkevidden oppnåes gjennom innsugsdelen av motoren. For ved å komprimere luft som bilen henter fra omgivelsene, sparer man på luften i trykklufttankene. Men regn ikke med at bilen er noen sprinter. Toppfarten er nemlig rett i underkant av 100 kilometer i timen, og akselerasjonen fra 0 til 50 kilometer i timen går unna på 7 sekunder. Men fart og akselerasjon er vel neppe det viktigste med bilen fra MDI.
Vi håper bare at dette ikke er noe luftslott.

Relaterte artikler

  • Mercedes Benz NECAR 5
  • Test av Toyota Prius

  • Test av Honda Insight

  • Sammenlikningstest av Honda Insight og Toyota Prius