Med Lasse kom høsten

Livet er ingen dans i solgangsbrisen. Gjennom et høstlig inferno av tåke, regn og vind skimtet vi Lasse Jeep, som traust ventet på oss ved bryggen. Kunne den trønderske skjærgårdsjeepen puste litt glede inn i våre høstformørkede sjeler?

Pluss og minus
Dette elementet er dessverre fjernet.

Som en arv fra fortiden er norskekysten fortsatt okkupert av små, mindre kjente båtbyggere. I Skogn finner vi en av dem: Strømberg Industri AS. Nåja, så små er de riktignok ikke, med en produksjon på 250 båter i året. Små er derimot båtene de leverer: Hovedtyngden av Lasse-flåten, som nordtrønderne av markedsføringsmessige årsaker har kalt båtene, består av skrog på mellom 12 og 15 fot.

Stor…

Lasse Jeep, den store, om ikke stygge andungen i Lassefamilien, kan imidlertid skryte av drøye 17 fot på kjølen. Og en skjærgårdsjeep bør være såpass, særlig med tanke på at båten skal tåle hele 90 hestekrefter på akterspeilet.

…og billig

Moderne skjærgårdsjeeper er ofte fulle av dill, dall og annet jåleri. Prisen blir deretter – stiv. Ikke slik med Lasse Jeep: Båten har et enkelt og nesten nakent interiør. Når du sjekker prislisten ser du at Strømberg Industri har klart å holde kostnadene nede: Lasse Jeep bærer en prislapp på 74.800 kroner - svært billig i dagens marked.

Nordtrønderne er imidlertid rimelig sikre på at den lave prisen ikke gjenspeiler seg i slett kvalitet. Med en fabrikkgaranti på tre år trenger du ikke å frykte for at skuta skal falle sammen.

Med Lasse kom høsten…

…eller høsten kom med Lasse. Vi kan i hvert fall slå fast at rammene for stevnemøtet med Lasse Jeep neppe kunne vært verre. Om skjærgårdsjeepen evnet å løfte humøret til en våt, forfrossen båtjournalist finner du ut ved å lese Testloggen.