RIMELIG LUKSURIØS: Lexus UX er den ferskeste modellen i produktutvalget til Toyotas premium-merke. Det er dessuten den tredje og mest kompakte crossoveren. Nå er prisene klare. Foto: Lexus
RIMELIG LUKSURIØS: Lexus UX er den ferskeste modellen i produktutvalget til Toyotas premium-merke. Det er dessuten den tredje og mest kompakte crossoveren. Nå er prisene klare. Foto: LexusVis mer

Lexus-sjef Knut-Erik Jahnsen:

- Med dette erklærer vi priskrig på luksusbiler

Lexus UX er nå i salg og startprisen er svært attraktiv.

Vi prøvekjørte den helt nye crossoveren fra Lexus tidligere i høst, og den høstet godord fra oss, selv om vi gjerne skulle hatt valgmuligheter når det gjelder drivlinjer, samt et større bagasjerom.

Lexus UX 250h kommer først på markedet i mars 2019, men Lexus forventer stor interesse for modellen og har derfor allerede åpnet for bestilling gjennom de ti Lexus-forhandlerne som i dag er etablert i Norge.

Lexus uttrykker ambisjoner om at UX 250h med det lave prispunktet, vil gjøre det de kaller «luksusbilsegmentet» tilgjengelig for langt flere nordmenn.

BMW og Mercedes i siktet

Og vi skal ikke benekte at også den kompakte UX har såpass mye luksusfølelse ved seg at det er «innafor» å bruke uttrykket, selv om vi i Dinside vanligvis snakker om premium-klasse innenfor et segment.

I sitt segment - kompakte crossovere - konkurrerer UX eksempelvis mot biler som - kanskje hovedsakelig - Mercedes GLA, men også mer høyreiste SUV-er fra premium-merkene som BMW X1, den nå helt nye Audi Q3, og Volvo XC40.

LEXUS-LUXUS i UX: Testbilene våre var topputstyrt og ga en unektelig luksusfølelse, forsterket av at bilen er stillegående og komfortabel på veien. Foto: Knut Moberg
LEXUS-LUXUS i UX: Testbilene våre var topputstyrt og ga en unektelig luksusfølelse, forsterket av at bilen er stillegående og komfortabel på veien. Foto: Knut Moberg Vis mer

Bilen har en utvilsomt karakteristisk design og da vi prøvekjørte den satte vi pris på premium-materialer og påkostet detaljarbeid.

UX 250h vil bli levert med hybridelektrisk drivlinje og firehjulstrekk i Norge. Bilen er den første fra Lexus basert på den nye «Global Architecture - Compact» (GA-C) plattformen, som tidligere er tatt i bruk av nyeste generasjon Toyota Prius og Toyota C-HR.

Som vi har kunnet konstatere i test, gir den forbedret stabilitet og kjøreegenskaper takket være blant annet et ganske lavt tyngdepunkt og generelt bedre vektdistribusjon.

Pris ned til 385.000

- Med dette erklærer vi priskrig på luksusbiler

Sjefen for Lexus i Norge, Knut-Erik Jahnsen, er fornøyd med prisene de har forhandlet seg frem til med fabrikken. Da vi snakket med ham under den internasjonale lanseringen av bilen, tippet vi en pris oppunder en halv million, og fikk signaler om at importøren håpet å komme en del lavere enn det.

Og det har de klart.

- Da er det jo fantastisk gøy å kunne offentliggjøre at prisene starter helt ned mot 385.000 kroner. Med dette erklærer vi priskrig på luksusbiler, sier Knut-Erik Jahnsen.

- Vi synes det er gøy å riste litt i markedet for luksusbiler med denne prislappen. Den er aggressiv, men hovedmålet vårt er at enda flere nordmenn opplever å eie en luksusbil og få øynene opp for Lexus, sier Jahnsen, og fortsetter:

- Vi har også et nybilmarked i Norge der elbilfordelene er så rause at enkelte kjøpere føler det blir vanskelig å velge noe annet, selv om de ønsker seg frihet fra lading og rekkeviddeangst. Miljøfordelene med en hybridelektrisk crossover-SUV som egner seg godt for både småkjøring og langturer, kombinert med denne lave prisen, vil gi dem større valgfrihet.

SKILLER SEG UT: Lexus har utviklet noe av det mest markante av bildesign. Modellene deres har en tydelig familielikhet seg imellom, men ligner ikke på biler fra noe annet merke. Foto: Knut Moberg
SKILLER SEG UT: Lexus har utviklet noe av det mest markante av bildesign. Modellene deres har en tydelig familielikhet seg imellom, men ligner ikke på biler fra noe annet merke. Foto: Knut Moberg Vis mer

Topputstyrt 4x4 til 590.000

Men 383.800 kroner er altså innstegsprisen og gjelder laveste utstyrsnivå (Comfort), og drift på bare to hjul (forhjulsdrift). Det er fullt mulig å plusse på ekstra utstyrspakker for over 100.000 kroner.

Og ønsker du firehjulsdrift, starter det på 425.200 kroner og her kan det legges til alskens tilvalg for opptil 160.000 slik at dyreste UX-variant havner på 588.700 kroner.

Firehjulstrekksystemet er såkalt E-four (elektrisk 4x4), der bakhjulene drives av en dedikert elmotor. Samlet effekt er uansett 178 hestekrefter både for 2x4 og 4x4-versjonene.

For å sette de nevnte prisene i perspektiv, koster den rimeligste Mercedes GLA, 220 4Matic (180 hk) med firehjulsdrift 562.000 kroner før man begynner å huke av på ekstrautstyrslisten. Volvo XC40 T4 (190 hk), koster i basisversjon fra 489.000 kroner - fra 519.000 med firehjulsdrift.

Lexus UX - veil. priser

Modell CO2 - g/km NOx - mg/km Pris
2WD:
UX 250h Automat (E-CVT) 2WD Comfort965,1383 800
UX 250h Automat (E-CVT) 2WD Comfort Pack 1965,1395 500
UX 250h Automat (E-CVT) 2WD Comfort Pack 2965,1407 400
UX 250h Automat (E-CVT) 2WD Premium1025,1447 000
UX 250h Automat (E-CVT) 2WD Premium Navi1025,1458 900
UX 250h Automat (E-CVT) 2WD Premium Pack 11025,1480 600
UX 250h Automat (E-CVT) 2WD Premium Pack 21025,1488 500
4WD:
UX 250h Automat (E-CVT) 4WD Comfort1065,1425 200
UX 250h Automat (E-CVT) 4WD Comfort Pack 11065,1436 900
UX 250h Automat (E-CVT) 4WD Comfort Pack 21065,1448 800
UX 250h Automat (E-CVT) 4WD Premium1135,1488 300
UX 250h Automat (E-CVT) 4WD F SPORT1145,1493 800
UX 250h Automat (E-CVT) 4WD Premium Navi1135,1500 200
UX 250h Automat (E-CVT) 4WD F SPORT Navi1145,1505 700
UX 250h Automat (E-CVT) 4WD F SPORT Pack 11145,1519 700
UX 250h Automat (E-CVT) 4WD Premium Pack 11135,1521 900
UX 250h Automat (E-CVT) 4WD Premium Pack 21135,1529 800
UX 250h Automat (E-CVT) 4WD F SPORT Pack 21145,1540 400
UX 250h Automat (E-CVT) 4WD Luxury1135,1574 700
UX 250h Automat (E-CVT) 4WD F SPORT S1145,1580 800
UX 250h Automat (E-CVT) 4WD Luxury Sun1135,1582 600
UX 250h Automat (E-CVT) 4WD F SPORT S Sun1145,1588 700
Fargetillegg
Metallic9 900
Pearl metallic9 900

Frakt og leveringsomkostninger kommer i tillegg