Miljøvennlig diesel

Med denne kan du kjøre med dieselbil i byen

Fornybar diesel gir muligheter.

DIESEL I BYEN: Person- og varebiler står 39 prosent av klimautslippene i byen. Aspen D er riktignok først og fremst ment for dieseldrevne anleggsmaskiner, men gir også håp for dieselmotoren som forbrenningsmotor i fremtiden. Foto: Jamieson Pothecary
DIESEL I BYEN: Person- og varebiler står 39 prosent av klimautslippene i byen. Aspen D er riktignok først og fremst ment for dieseldrevne anleggsmaskiner, men gir også håp for dieselmotoren som forbrenningsmotor i fremtiden. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Mange byer legger strategier for å få ned utslippene. Oslo er en av dem. I Klimaetatens klimastrategi for 2030 foreslår de at ingen biler slipper inn i Oslo (med unntak av gjennomfartsårene) med mindre de er nullutslippsbiler eller går på fornybar energi i 2030.

Lette kjøretøy (personbiler og varebiler) sto for 39 prosent av det totale utslippene i 2016, ifølge Miljødirektoratet. Det blir også krav til å etterspørre tjenester med lite klimaavtrykk.

BYGG OG ANLEGG: Det er en rekke firmaer som kan tilby utslippsfrie tjenester, med sin eksisterende maskinpark. Foto: Aspen
BYGG OG ANLEGG: Det er en rekke firmaer som kan tilby utslippsfrie tjenester, med sin eksisterende maskinpark. Foto: Aspen Vis mer

Aspen hevder de er først ut med 100 % fossilfri diesel, uten palmeolje eller rapsolje. Drivstoffet er spesielt utviklet for gressklippere, motorsager, aggregat, hoppetusser, minigravere og andre motordrevne arbeidsmaskiner.

Nordmenn er stadig mer opptatt av klima og helse, samtidig som vi har mye verktøy og mange motordrevne maskiner. Dagens forbruk av fossil diesel i motordrevne arbeidsmaskiner kan nå endelig erstattes med fornybar diesel.

Det er bra for helse, miljø og driftssikkerhet, samtidig som det stadig oftere kommer krav om nullutslipp fra enkelte arbeidsgivere.

– ­Med Aspen D får du drivstoff som ikke skader motoren samtidig som tar bedre vare på miljøet og helsen.

Frem til nå har det ikke vært drivstoff på markedet som både er miljøvennlig og driftssikkert over tid, sier Ulf Karlsson, senior produktutvikler i Lantmännen Aspen.

- Bra for miljø, helse og motor

IKKE PÅ PUMPE: Du får Aspen D i 5 og 25 literskanner. Prisen ligger imidlertid skyhøyt over vanlig diesel. Foto: Aspen.
IKKE PÅ PUMPE: Du får Aspen D i 5 og 25 literskanner. Prisen ligger imidlertid skyhøyt over vanlig diesel. Foto: Aspen. Vis mer

En av farene med fossil diesel har vært vann i drivstoffet, fordi det kan resultere i oppvekst av mikroorganismer, gjerne kalt dieseldyr.

En annen er tette filtre og dyser, og problem med drivstofftilførsel til motoren slik at det blir startvansker.

Ifølge produsenten skal disse problemene være løst med dette poduktet.

- Sammenlignet med annen diesel er utslippene av helsefarlige utslipp klart mindre. Aspen D er uten kreftfremkallende utslipp. Drivstoffet reduserer også karbondioksidutslippene med opptil 90 prosent, sier Karlsson.

Uten palmeolje, RME og Fame

De siste årene har biodieselen HVO fått mye oppmerksomhet. Problemet er at HVO (hydrogenbehandlet vegetabilsk olje) -diesel inneholder rapsmetylester (RME) og fettsyremetylester FAME, (biodiesel fremstilt fra vegetabilske oljer) og ofte også palmeolje eller restprodukter fra palmeoljeproduksjon.

Råvarene i Aspen D består derimot av restprodukter fra skogs- og næringsmiddelindustrien, og er dermed helt uten palmeolje.

- Et vanlig problem når en bruker annen diesel som markedsføres som miljøvennlig, er at det dannes alger i drivstofftanken når den har stått ubrukt en stund. Det skyldes at det er tilsatt (RME) eller FAME i dieselen. Det finnes ikke i Aspen D, forklarer Karlsson

Svindyrt

Tidligere var miljødrivstoff fritatt for veiskatt, men på grunn av palmeoljen ble denne avgiftsletten fjernet for statsbudsjettet i år. Les mer her.

Aspen D fås i fem og 25 liters kanner. Prisen er 849 kroner for 25 liter, og 189 kroner for fem liter. Det gir en literpris på nesten 40 kroner, så det er et stykke igjen til at den havner i tanken på biler.

Lyst til å diskutere?

Besøk vårt debattforum!