EGENUTVIKLET: Jon Olavsson Neset (t.v.) har utviklet denne boksen. Den gir deg inntil 18 kanaler samtidig som den i daglig brukt betjenes av bilens originale stereoanlegg. Roy Hangeland er daglig leder i firmaet Anywave Smart Radio Technology. Foto: Rune M. Nesheim
EGENUTVIKLET: Jon Olavsson Neset (t.v.) har utviklet denne boksen. Den gir deg inntil 18 kanaler samtidig som den i daglig brukt betjenes av bilens originale stereoanlegg. Roy Hangeland er daglig leder i firmaet Anywave Smart Radio Technology. Foto: Rune M. NesheimVis mer

DAB+: Anywave SRT18

Med denne boksen skal FM-radioen bli brukbar igjen

Den norsk oppfinnelsen skal gi nytt liv til FM-radioen i bilen.

Innføringen av DAB har vært smertefull for både kringkastere og lyttere. Spesielt for brukere i bil har overgangen vært brutal.

Det er fortsatt tvilsom dekning veldig mange steder, og signalet i tunneler gir grobunn for kraftig irritasjon. Installasjonen krever et par timer i garasjen, og noe mer enn ti tommeltotter. Derfor har svært mange droppet hele DAB+, og strømmer det de skal høre istedenfor.

Da passer det dårlig for radiokanalene at det finnes mange andre som kan levere lyd til høyttalerne.

Det er stort sett antenne og strømuttak som er hodebry, men også brukervennligheten. En ny norsk DAB-avspiller løser i hvert fall den siste biten, men som de sier selv:

«Vi anbefaler at autoriserte monterer vårt utstyr».

Norsk produkt

Anywave SRT18 (Smart Radio Technology og 18 kanaler) skal ifølge utviklerne være et helt unikt produkt på markedet. Det er et helt og holdent norskutviklet produkt, som faktisk også produseres her hjemme.

Det er Jon Olavsson Neset som er utvikler og hjernen bak produktet. Roy Hangeland i Audiocom er daglig leder. Han kan fortelle at absolutt hele produktet produseres og monteres på Kjeller i Norge.

Vi snakker altså om kortreist teknologi. Prisen er 3.000 kroner, pluss montering.

Det som først og fremst gjør Autowave unik på markedet i dag, i motsetning til typiske DAB-adaptere, er at de har valgt å legge inn 18 FM-sendere i boksen. Alle har hver sin sendefrekvens, og du kan legge inn en favorittkanal i de 18 senderne.

ENKEL MONTERING: Her er adapteren montert provisorisk, men viser hvordan den monters. Strøm, evt. strøm til , FM-antenne inn og ut, samt DAB-antenne inn. Kun antenneledningen til DAB trenger å trekkes. Alt annet finner du i dashbordet bak radioen, der du også legger denne boksen. Foto: Rune M. Nesheim
ENKEL MONTERING: Her er adapteren montert provisorisk, men viser hvordan den monters. Strøm, evt. strøm til , FM-antenne inn og ut, samt DAB-antenne inn. Kun antenneledningen til DAB trenger å trekkes. Alt annet finner du i dashbordet bak radioen, der du også legger denne boksen. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Det betyr at du kan søke opp disse på radioen din og legge dem inn i favorittkanal-listen din på bilens originale radio. Deretter kan du bruke knappene på radioen eller scrolle deg enkelt gjennom dem, med kanalene på rattet - akkurat som da du hadde FM-båndet intakt.

Boksen kobles både opp mot FM-antennen i bilen og telefonen. Det betyr at boksen skal være i stand til å ta inn alt den finner på eteren. Det vil si at den tar inn FM, DAB og DAB+.

Du har også tilgang til internettradio, dersom du har koblet opp telefonen din. Det innebærer naturligvis at du strømmer på nettet. Alt du får inn kan du legge blant de 18 kanalene.

VALGFRITT: Du kan velge å se alle kanaler som kommer opp, eller bare FM, bare DAB eller bare onlinekanaler. Foto: Rune M. Nesheim
VALGFRITT: Du kan velge å se alle kanaler som kommer opp, eller bare FM, bare DAB eller bare onlinekanaler. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Slik kobles den opp

Som sagt anbefaler produsenten at en autorisert forhandler monterer enheten, men du skal også kunne gjøre det selv. Da må du montere DAB+-antenne i ruta og trekke ledningen bak dashbordet, inn bak originalradioen.

Etterhvert vil det tilbys «han-hun»-tilkoblinger til de vanligste bilmodellene, for å koble til strøm. Det følger med egen ledning til antenne.

Alt dyttes inn bak originalspilleren, så ingenting blir synlig. Boksen programmeres med en applikasjon på mobiltelefonen.

Oppsettet virker enkelt. Det er mange andre DAB-adaptere som monteres på samme måte.

FAVORITTER: Her er kanalene lagt inn som favoritter i appen. Da kan du se frekvensene til venstre og finne de på radioen din. Foto: Rune M. Nesheim
FAVORITTER: Her er kanalene lagt inn som favoritter i appen. Da kan du se frekvensene til venstre og finne de på radioen din. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer
BRUK RADIOEN: Etter at du har lagret ønskede radiokanaler på sine respektive radiofrekvenser, kan du søke de opp på bilens radio og lagre de i der. Foto: Rune M. Nesheim
BRUK RADIOEN: Etter at du har lagret ønskede radiokanaler på sine respektive radiofrekvenser, kan du søke de opp på bilens radio og lagre de i der. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Hvor funker det

I det daglige styrer du alt med din analoge radio. Det er bare når du skal stille inn den digitale tuneren du bruker mobilen og applikasjonen.

Derfra kan du administrere alt. Under innstillinger konfigurerer du telefonens hotspot mot boksen. Deretter kan du gå inn og velge om antennenen du bruker har såkalt Phantom feed (strøm) eller ikke. Her foretar du scan av FM- og DAB-båndene, dersom du ønsker nye søk, og du kan restarte adapteren.

Du kan også velge om du skal se alle kanalene under én liste, eller så kan du dele dem opp i FM, DAB og online radio. Deretter klikker du på de kanalene du ønsker å lagre eller lytte på.

DAB-signalene er hverken bedre eller dårligere med dette systemet, så du vil fortsatt ha de samme utfordringene med hva du får inn. Men systemet virker svært enkelt i bruk, særlig når du benytter deg av forhåndsvalg.

Dinside kommer tilbake med flere inntrykk når vi får hatt boksen til test.