Med Citroën C6 fra Paris til Champagne

Der står den! En flunkende ny Citroën C6, langstrakt, elegant og... annerledes. Pen? Ikke pen? I hvertfall en estetisk opplevelse. En reise fra Paris til Reims i Champagne-distriktet og tilbake står på programmet. Citroën skal vise at de er tilbake i Premium-segmentet.

Med Citroën C6 fra Paris til Champagne

Med Citroën C6 fra Paris til Champagne

  1. Store bilder!
Med Citroën C6 fra Paris til Champagne


Metoden er mye den samme som Audi har benyttet før lanseringen av sin Q7 - en langvarig "teasing"-kampanje. Vi presenterte de første bildene av Citroëns nye luksusbil allerede tidlig i februar i år.

"Er dere klare?"

Siden er det kommet flere "drypp" samt en første, kort prøvekjøring. Lanseringen av Citroën C6 omfattes av stor interesse dels fordi det er første gang på temmelig lenge at det dukker opp et helt nytt produkt i kategorien store premiumbiler og dels fordi Citroën har en tradisjon i segmentet som mange fryktet ikke ville holdes i hevd. Vi fikk denne gangen kjøre en skikkelig tur med den, og de sistnevnte kan nå føle seg beroliget: C6 er adskillig mer enn et halvhjertet forsøk på å gjenopplive fordums glans.

Arvtageren

Det er få bilinteresserte som ikke har fått med seg at Citroën lanserer et nytt flaggskip, C6, og at denne er en arvtager til tidligere store Citroën-modeller som DS, CX og XM. Disse var alle kjent for gedigen komfort og som kompetente milslukere på motorvei. De hadde også rykte på seg for å by på ubehagelige overraskelser av mekanisk art. C6 har som oppgave å leve opp til det første og bevise at det andre heretter er historie for merkets flaggskips vedkommende. Kvalitet vil være et briste eller bære for Citroëns toppmodell anno 2006.

Med Citroën C6 fra Paris til Champagne


Få versjoner

Så til de mer prosaiske realitetene omkring Citroëns nye storbil. Vi fikk altså kjøre den flere hundre kilometer på forskjellige typer vei. To motoriseringer var tilgjengelige: en 3-liters V6 bensinmotor som yter 215 hestekrefter og en 2,7-liters V6 diesel som i C6 yter 208 hester. Denne motoren, med lett varierende ytelser, er kjent fra såvidt forskjellige biler som Jaguar S-type, Land Rover Discovery og Peugeot 607. Den har et dreiemoment på 440 newtonmeter ved 1.900 omdreininger. Begge motorene kommer med sekstrinns automatgirkasser.

Med Citroën C6 fra Paris til Champagne


V6 diesel heller enn V6 bensin

Begge motorene vi prøvde forsyner C6 med tilstrekkelige krefter, men ingen av dem gjør den til en racer på veien. Det må tas hensyn til at C6 veier godt over 1.800 kilo; adskillig mer enn det når den er fullt utstyrt. Bensin-V6eren er kompetent nok, men kunne hatt mer skyv i mellomregisteret. På det punktet er dieselmotoren naturlig nok overlegen. Denne V6-dieselen har vi hatt anlednig til å stifte bekjentskap med tidligere og den passer like utmerket i C6 med sin råsterke men siviliserte personlighet, lave lydnivå og drivstoff-effektivitet. Automatgirkassene forekom oss meget velfungerende med begge motoralternativene.

Med Citroën C6 fra Paris til Champagne


Mer enn komfortabel

At C6 er en komfortabel bil hersker det ingen tvil om. Men Citroën har gått langt når det gjelder å finne kompromisset mellom sportslighet og komfort for å gi kjøreglede til de mer aktive blant bilførerne. Således ble vi overrasket over hvor effektiv denne bilen er på svingete landeveier i aktivt driv: det aktive hjulopphenget med "intelligent" fjæring stiver progressivt opp og hindrer krengning samtidig som det kompetente understellet faktisk muliggjør underholdende kjøring. Her har man altså tatt sjansen på å sjokkere den harde kjerne av DS- og CX-førere som synes det skal duve og gynge behagelig i enhver situasjon. Disse kan allikevel ta det med ro: Når man velger en rolig og behersket kjørestil kjenner man igjen Citroën-komforten fra forgangne tider; fjæringen slapper av og man merker, i lav hastighet, de duvende bevegelsene man forbandt med en stor Citroën på 60- og 70-tallet. Imidlertid fant vi ut at på svært dårlige veibiter med korte ujevnheter ristet det tildels merkbart. Her ble tydeligvis den intelligente fjæringen for en stakket stund overrumplet. Det skal sies at 18-tommers hjulene må ha forsterket dette fenomenet - som forble til å leve med - betydelig. På motorvei er retningsstabiliteten upåklagelig. C6 er utstyrt med en diskret spoiler i bakluken. Den har to nivåer hvorav det første utløses ved en hastighet på 65 kilometer i timen og det andre ved 125 kilometer i timen. Dette går tilbake til nivå én ved 105 kilometer i timen, og spoileren feller seg inn igjen ved 25 kilometer i timen.

Med Citroën C6 fra Paris til Champagne


Presidentbil

Den franske presidenten har valgt C6 som sitt offisielle transportmiddel på veien. Dette kan henge sammen med flere faktorer i tillegg til ovennevnte kjørekomfort. Bilen er for eksempel ekstremt stillegående. På dette punktet er den utvilsomt av det aller ypperste i klassen; man skal langt over hastigheter som er tillatt i Norge før man hører vindsus fra speilene og ved hjørnene på frontruta. Motorstøy finnes ikke; man hører kun på bensinmotoren en fjern, litt sportslig during ved kraftig pådrag. Så til kapitelet plass: Dette er en skikkelig stor og rommelig bil: Den er 491 centimeter lang, 186 centimeter bred og 146 centimeter høy. Kupéen er av det rommeligste som finnes og benplassen bak er imponerende, selv med storvokste personer i forsetene.

Premium-utstyr

Citroën C6 kommer naturligvis med alt det utstyr man idag forventer fra en bil i premiumklassen, samt "det lille ekstra" som gir troverdighet. C6, som naturligvis har fem stjerner i EuroNCAPS kollisjonstest, har som første bil scoret fire stjerner i samme test når det gjelder fotgjengerebeskyttelse; bilen er utstyrt med et "aktivt panser" som spretter opp i slak vinkel hvis en fotgjenger treffes. Avansert navigasjon og underholdningssystem kommer standard på Exclusive-versjonen, likeledes "vimsevarsleren" AFIL (setet rister ved kryssing av midtlinje uten aktiverte blinklys) - som er ekstrautstyr til 7.200 kroner på Lignage.

Med Citroën C6 fra Paris til Champagne


Kun 3,0 V6 i Norge i første omgang

I Norge er modellprogrammet foreløpig begrenset til tre versjoner med treliters bensinmotor med sekstrinns automatgir: Basis (Uten versjonsbetegnelse), Lignage og Exclusive. Basis-versjonen koster 695.000 kroner og den fullt utstyrte Exclusive-versjonen 779.000 kroner. Bilen går dermed rett på de tyske konkurrentene BMW, Mercedes og Audi når det gjelder priser og spesifikasjoner - litt mer eller litt mindre avhengig av utstyrsvarianter.

Dette er en bil som krever grundig testing før man blir kategorisk på det ene eller det andre området. Imidlertid kan vi si at C6, som har valgt å posisjonere seg som et alternativ av en annen type snarere enn som en direkte konkurrent til de tyske premium-merkene, overbeviser i så måte. Som direkte konkurrent blir imidlertid prisen på 3-liters C6 i denne omgang i drøyeste laget - i hvertfall til imaget er bygget opp. Det blir derfor meget spennende å se hvordan diesel-V6-versjonen og særlig senere 2,2 HDI-versjonen på cirka 160 hester, vil bli priset.

  • Store bilder fra lanseringen finner du her.
  • Her finner du mer Citroën-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder