Nordmann har bestilt superbil

McLaren Senna har ekstra­utstyr til 3,3 mill.!

Senna er den mest ekstreme gatebilen McLaren noen gang har bygget – en hyllest til Formel 1-stjernen Ayrton Senna, som omkom på Imola-banen for 25 år siden.

ÉN TIL NORGE: McLaren Senna bygges bare i 500 eksemplarer og har en snittpris på rundt 15 millioner kroner. Bilen var utsolgt før produksjonen startet, og én av bilene skal være kjøpt av en nordmann. Foto: McLaren
ÉN TIL NORGE: McLaren Senna bygges bare i 500 eksemplarer og har en snittpris på rundt 15 millioner kroner. Bilen var utsolgt før produksjonen startet, og én av bilene skal være kjøpt av en nordmann. Foto: McLaren Vis mer

McLaren Senna ser ut som en bil bygget for racerbanen, men er faktisk en gatebil - med helt spesielle egenskaper. Den har kullfiberkarosseri, veier bare 1.198 kilo og har en midtplassert V8-motor med to turboladere som gir 800 hester og 800 newtonmeter dreiemoment, på bakhjulene.

I tillegg har Senna en såkalt Race-Active understells-kontroll, som du kan stille i fire trinn fra Comfort til Race. Dette er med andre ord en bil som også trives på racerbanen.

«McLaren Senna er en bil ulik alle andre. Den er en gatebil, men er bygget på alt det vi har av erfaringer fra våre biler på racerbaner, verden over. Den har McLarens racing-DNA og har et kompromissløst fokus på ytelser og forbindelsen mellom fører og bil. Den leverer den ultimate kjøreopplevelsen, på en måte som bare vi kan bygge», skryter McLaren Automotiv-sjef Mike Flewitt i en pressemelding.

EKSTREM: Senna er McLarens mest ekstreme gatebil noen gang. Foto: McLaren
EKSTREM: Senna er McLarens mest ekstreme gatebil noen gang. Foto: McLaren Vis mer

Formel 1-legende

1. mai i år var det nøyaktig 25 år siden formel 1-sjåføren Ayrton Senna døde i en ulykke, i San Marino Grand Prix. McLarens superbil er naturligvis oppkalt etter den brasilianske legenden, som til og med Michael Schumacher beskriver som historiens beste formel 1-sjåfør.

- Senna er nummer én, går også igjen på leppende til andre legender som Felipe Massa og Fernando Alonso, ifølge britiske Top Gear.

Ayrton Senna ble stående med tre VM-titler, 41 løpsseire og 65 ganger i pole position, før han 1. mai 1994 kjørte rett inn i en betongvegg, i Tamburello-svingen på Imolabanen.

Derav ble det erklært tre dager landesorg i Brasil.

Én bil til Norge

Da forstår vi at Senna ikke er en bil for alle. For det første bygges den bare i 500 eksemplarer, hvorpå alle ble solgt før produksjonen startet.

Dessuten koster bilen fra 922.250 euro – eller 8,7 millioner kroner. Det siste eksemplaret skal ha blitt solgt for rundt to millioner euro, eller i underkant av 20 millioner kroner.

Én av de 500 bilene skal være solgt til en nordmann, men det er tvilsomt om du noen gang får se den i Oslo-gatene.

SUPER-RASK: Senna skal klare 0-200 km/t på litt over sju sekunder. Den midtplasserte motoren yter "bare" 800 hester, men bilen veier bare 1100 kilo. Foto: McLaren
SUPER-RASK: Senna skal klare 0-200 km/t på litt over sju sekunder. Den midtplasserte motoren yter "bare" 800 hester, men bilen veier bare 1100 kilo. Foto: McLaren Vis mer

Det mest oppsiktsvekkende med McLaren Senna er likevel ikke ytelsene, men ekstrautstyret. Knapt noen av de 500 bilene er solgt for under én million euro. McLaren Special Operations kan nemlig utstyre bilen med mye spennende saker.

Youtuber Doug DeMuro har fått har fått tilgang til alle detaljene rundt bilen og setter den under lupen i en 33 minutters lang video, som du kan se under:

MCLAREN SENNA: Youtuber Doug DeMuro har gått gjennom superbilen på sin kanal. Video: Youtbube

Vis mer

Lakk til 826.000 kroner

Hva med et drikkesystem til 50.000 kroner (5.280 euro)? Det er ikke en flaske mellom setene, men et system som koples rett til hjelmen, når du tar bilen ut for noen runder på racerbanen.

Eller en gigantisk spoiler bak til 57.000 kroner (6.000 euro)? Tar du med to Senna-logoer på spoileren kloster det 38.000 kroner (4.000 euro) ekstra. Sekspunkts sikkerhetsbelter kan være godt å ha, og de koster dessuten bare 21.000 kroner (2.240 euro).

Betydelig dyrere er det dersom du ønsker den spesielle Liquid Chrome Silver-lakken, som ser ut som skinnende krom, men som er så følsom at den ikke bør vaskes med vann og såpe. 826.000 kroner (87.000 euro) koster den.

Tekniske spesifikasjoner

Gir7 Speed SSG (Trinnløst)
Motor800 hk v/ 7.250 o/min
Moment800 Nm v/ 5.500- 6.700 o/min
Bakhjulsdrift
Mål (l/b/h)4,744 m/1,958 m/1,229 m
Akselavstand2,670 mm
Svingradius12,9 m
Akselerasjon (0-100 km/t)2,8 sek
Akselerasjon (0-200 km/t)6,8 sek
Akselerasjon (0-300 km/t)18,8 sek
Kvartmila (engelsk)9,9 sek
Bremselengde (300-0 km/t)215 m
Bremselengde (200-0 km/t)100 m
Bremselengde (100-0 km/t)29,5 m
Maksfart335 km/t
CO2-utslipp (WLTP)280 g/km blandet
Forbruk (WLTP)1,24 l/mil blandet
DYRT UTSTYR: Det dyreste ekstrautstyret til McLaren Senna er et karbon-sett til 350.000 euro. Foto: McLaren
DYRT UTSTYR: Det dyreste ekstrautstyret til McLaren Senna er et karbon-sett til 350.000 euro. Foto: McLaren Vis mer

Karbon-sett til 3,3 mill

Men på toppen av det hele kan du bestille et spesielt karbon-sett i 67 deler. Det er ifølge McLaren en jobb på 1.000 timer å lage og montere dette settet. Da er det kanskje ikke så rart at det koster rundt 3,3 millioner kroner (350.000 euro). Om noen har bestilt en bil med dette vet vi imidlertid ikke.

Uansett; som mange superbiler med begrenset opplag, ser Senna ut til å være en god investering. Det finnes allerede noen biler på bruktmarkedet, og dem kan du kjøpe for mellom 11 og 15 millioner kroner ...