MC-tilhenger tillatt i Norge

Savnet du ekstra bagasjeplass på motorsykkelturen i sommer? Da kan du glede deg over at Vegdirektoratet har fastsatt at det er lov å kjøre MC med tilhenger – så sant sykkelen har et slagvolum over 125 ccm. Men mopeder og lett motorsykkel har fremdeles ikke lov til å trekke tilhenger.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
image: MC-tilhenger tillatt i Norge

Det er Vegdirektoratets Melding nr. 99/20 fra 28. juli 1999 som gir deg tillatelse til å trekke tilhenger med motorsykkel, så sant sykkelen tilfredsstiller følgende krav:

  • Sykkelen kan ha to hjul (eventuelt med sidevogn), tre eller fire hjul.
  • Sykkelen må ha slagvolum over 125 ccm.
  • Motorsykkelen må være godkjent med tilhengerfeste for trekking av tilhenger. Dette gjøres ved at en av Statens vegvesens Trafikkstasjoner (det som tidligere ble kalt Biltilsynet) fastsetter og skriver inn i vognkortet ditt hva som er lovlig tilhengervekt for din sykkel.
  • Tilhengeren du bruker må være konstruert for fart over 30 km/t, eventuelt for fart over 25 km/t hvis tilhengeren tilhører det som kalles
    ”gruppe O” (dette inkluderer de fleste tilhengere, som rangeres etter størrelsen, fra gruppe O1 (minst) til gruppe O4. Statens vegvesen har oversikt over disse grupperingene).
  • Tilhengeren må ikke være bredere enn 1,25 meter eller lengre enn 2,50 meter.
  • Tilhengerens vekt

    MC-tilhenger tillatt i Norge

    1. Vegdirektoratets Melding nr. 99/20

    I tillegg stilles det flere krav til tilhengerens vekt, i forhold til vekten på din sykkel.

    Først og fremst kan vekten til en tilhenger som skal trekkes av to- og trehjulede sykler ikke være høyere enn halvparten av sykkelens egenvekt (uten fører og uten montert tilhengerfeste). Dette gjelder selv i de tilfellene hvor fabrikanten har garantert høyere vekt.

    Godkjent tilhengervekt kan selvsagt heller ikke settes høyere enn den tilhengervekten som tilhengerfestet er godkjent for.

    MC med sidevogn

    Hvis sykkelen din har sidevogn, må sidevognen ha godkjent brems for at du skal ha lov til å trekke tilhenger. I så fall regnes sidevognen med i motorsykkelens egenvekt og danner grunnlag for fastsettelse av tillatt tilhengervekt (altså opp til halvparten av sykkelens egenvekt).

    Tilhenger til motorsykkel med sidevogn behøver ikke å følge midt etter sykkelens bakhjul, men kan henge midt etter hele ekvipasjen.

    Spesifikasjoner for tilhengerfestet

    Det finnes også bestemmelser om hvorledes tilhengerfestet skal se ut, og hvorledes det skal plasseres.

    Dersom du har en to- eller trehjuling med kule på tilhengerfestets trekkdel, så skal kulediameteren være 50 mm. Hvis sykkelen har trekkdel med annen utførelse, for eksempel for å trekke tilhenger med ett hjul, så skal sykkelen og tilhengeren godkjennes sammen og dette skal anmerkes i begge vognkortene.

    Husk på at tilhengerfestets trekkdel og monteringen av dette må være godkjent av Statens vegvesens Trafikkstasjon før du begynner å bruke tilhengeren. Når du skal få utstyret godkjent, kan du ta med informasjon fra tilhengerfestefabrikanten, motorvognfabrikanten eller et uavhengig laboratorium som grunnlag for godkjennelsen.

    Merk deg også at tilhengerfestet skal være merket slik at det kan identifiseres i forhold til den informasjonen du legger frem ved godkjenning av utstyret.

    Førerkort for tilhenger

    Vegdirektoratet vedtok også den 28. juli en generelle dispensasjon til førerkortforskriften (gjengitt nedenfor). Derved kan du foreløpig – så sant sykkelen din er over 125 ccm – kjøre MC med tilhenger med førerkort klasse A, og du kan kjøre tre- og firehjuls motorsykler med tilhenger med førerkort klasse B og B1.

    I Vegdirektoratets Melding nr. 99/20 er ordlyden på denne generelle dispensasjonen som følger:

    ”Inntil videre vil førerkort klasse A også gjelde for kjøring med tilhenger til motorsykkel med motor med slagvolum over 125 ccm og førerkort klasse B og B1 også gjelde for tilhenger til tre- og firehjuls motorsykkel med motor med slagvolum over 125 ccm”.

    Gjengivelse av dokumentet i sin helhet finner du ved å klikke her.