MC-TEST: Yamaha YZF R6 - Slank og lynrask

Konkurransen i 600-klassen er knallhard og jevn, men med YZF R6 har Yamaha klart å levere en sykkel som har "det lille ekstra."

For det første har Yamaha klart å hente ut flere hestekrefter enn Honda, Kawasaki, Suzuki og Triumph. Ved hjelp av blant annet fire ventiler per sylinder, 37 mm Keihin forgassere og trykksatt luftfilterboks har nemlig Yamaha klart å presse ut hele 120 hk av den 600 kubikkcentimeter store rekkefireren, 10 hk mer enn konkurrentene. R6-motoren har med andre ord en litereffekt på imponerende 200 hk.

Lettvekter

R6 er også den letteste av supersportsyklene i 600-klassen. Slanking, slanking og atter slanking har resultert i en tørrvekt på kun 169 kilo. Selv om lav vekt har topp prioritet hos alle 600-produsentene, er det foreløpig ingen andre som har klart presse seg under 170 kilo. I tillegg har R6 den korteste akselavstanden i 600-klassen, 138 centimeter. Den korte akselavstanden er sammen med den lave vekten med på å gjøre R6 svært letthåndterlig.

Sportslig utseende

Heller ikke på design-fronten har Yamaha ligget på latsiden. YZF R6 har en aggressiv og vakker front, med to lykter og hele fire lyspærer. Tanken er bred og elegant, i likhet med bakparten. Gullfarge og annet glitter er fraværende, i stedet preges sykkelen av aluminium og svart lakk. Men hvordan er sykkelen å kjøre? Les mer i artikkelen "Motor og kjøreegenskaper".