MC-TEST: Triumph Tiger

Stor, barsk, sterk og høy. Triumph Tiger er en sykkel for de store gutta, bokstavelig talt.

MC-TEST: Triumph Tiger

For med en setehøyde på hele 84 centimeter, kan både kortvokste gutter og svært mange jenter si farvel til Triumph Tiger. Du bør nemlig være minst 175 centimeter høy hvis du skal ha mulighet til å rekke ned i asfalten med et Tiger-sete mellom bena. Og det er synd. For Triumph Tiger er en lettkjørt og komfortabel tursykkel som kunne gledet mange flere enn dem som tilfeldigvis er høye av vekst.

Sterk motor

En av Tigerens sterkeste sider er den tresylindrede motoren. Triumph har hentet ut 87 hestekrefter av de 885 kubikkcentimetrene, og resultatet er en rask sykkel, som drar ekstra godt fra 5.000 o/min til rødmerkingen ved 8.500. Men minst like viktig er det at Triumph har hentet ut nesten like mange newtonmeter som hestekrefter, 85 i tallet. Det maksimale dreiemoment er ikke på plass før ved 6.400 omdreininger, men motoren har likevel et godt bunndrag, og trekker brukbart helt fra tomgang. Dermed slipper du å slite ut venstrefoten med hyppige giringer.

Komfortabel

MC-TEST: Triumph Tiger

Triumph Tiger er en meget komfortabel sykkel. Den lange og behagelige salen strekker seg godt opp på tanken og styret er plassert slik at du får en oppreist sittestilling. Dette gir deg god oversikt over trafikken, samtidig som du blir lettere å se for andre trafikanter. Bensintanken er godt tilpasset knærne, og plasseringen av fothvilerne føles fornuftig. Vindskjermen er ikke i veien for det lettleste instrumentpanelet, der du finner både speedometer, turteller, temperaturmåler, klokke og, ikke minst, bensinmåler. Bra. I tillegg har du et godt utvalg av varsellamper. Knapper og brytere er lettbetjente og logisk plassert. Speilene er godkjent, men kunne gjerne vært plassert enda lenger ut til sidene. Pluss for nødblink-bryter.

Ingen offroader

Triumph Tiger er svært lettkjørt, og krever liten eller ingen tilvenning. Men selv om designerne hos Triumph har forsøkt å gi inntrykk av at Tiger er en offroader, gjør du lurt i å holde sykkelen på veien. Ikke sånn å forstå, Tiger trives utmerket både på dårlige asfaltveier og grusveier. Tar du den derimot av veien, er det svært stor sannsynlighet for at du vil få deg en ublid opplevelse. Tiger er nemlig både tung og høy. I tillegg er den utstyrt med dekk som trives best på asfalt. Du skal med andre ord være svært sterk hvis du skal ha det minste håp om å kunne manøvrere de 215 kiloene utenfor allfarvei.

Lang fjæringsvei

Tiger trives altså best på veien. Og der trives den til gjengjeld svært godt. Lyktkåpen, den høye vindskjermen og håndbeskytterne gir svært god ly mot vind og regn. Både for- og bakdemperen har lang vandring, noe som gjør kjøring over fartsdumper til en morsom opplevelse. De kraftige forbremsene er lette å dosere og gir det bittet du trenger for å få stopp på den tunge sykkelen.

Voldsomme bakbremser

Også bakbremsen er svært kraftig, og etter vårt syn på grensen til å være overdimensjonert. En bakskive på 285 millimeter med tostemplet kaliper er sjelden kost, og du skal ikke tråkke særlig hardt på pedalen før du får låsing på bakhjulet. Noe av skylden for den raske låsingen plasserer vi imidlertid på bakdekket, av typen Michelin Radial T66X. Vi opplevde rett og slett at dette 150/70-dekket ikke ga godt nok veggrep. Ikke bare låste bakdekket svært raskt ved oppbremsing, men det slapp svært tidlig ved gasspådrag. På våt asfalt opplevde vi faktisk at dekket slapp ved relativt forsiktig gasspådrag i tredjegir. Dette sier selvfølgelig også sitt om bunndraget i Tigerens rekketreer.

Over 200 km/t

MC-TEST: Triumph Tiger

Offroadere er vanligvis ikke blant de raskeste syklene i gata. Men med sine 87 hestekrefter er Triumph Tiger blant de raskere syklene i offroader-kategorien, med en toppfart på over 200 kilometer i timen. Sykkelen akselerer brukbart og du har ingen problemer med å foreta raske og trygge forbikjøringer, både med og uten passasjer. Vi synes imidlertid at gassholkens vandring fra null til full gass er svært lang, noe som fører til en uvant lang bevegelse for høyrehånden ved gasspådrag.

Lang rekkevidde

Triumph Tiger er en ypperlig touring-sykkel, og du kan sitte mange timer i Tiger-salen før du blir tvunget til å hvile stumpen. Er du glad i langturer bør du ta en titt på de tre spesiallagde Tiger-koffertene, som både ser bra ut og rommer mye bagasje. Den store bensintanken rommer 24 liter bensin, og med et forbruk på drøye 0,6 liter per mil (vår måling), kan du kjøre nesten 40 mil mellom hver gang du trenger å tanke.

Vår konklusjon er at Triumph Tiger absolutt bør vurderes hvis du er ute etter en tung offroader. Men også Tiger har konkurrenter. Les mer i avsnittet "Konkurrenter".