MC-TEST: Triumph Sprint RS

Sprint RS er et av bevisene for at det fortsatt er futt i den tradisjonsrike, britiske motorsykkelprodusenten Triumph. Hvis du trodde utviklingen hos Triumph stanset opp på 50-tallet, må du tro om igjen.

For hvis du er ute etter en sporty touringsykkel i enlitersklassen, er Triumph Sprint RS absolutt et alternativ å kikke nærmere på. Samtidig som sykkelen utstråler britisk eleganse og klasse, har den hentet inspirasjon fra moderne japansk motorsykkel-design.

Spesiell front

Fronten er særpreget og gir plass til to store, ovale frontlykter og et mindre parkeringslys. Elegant. Triumph har valgt å utstyre Sprint RS med halvkåpe, noe som gjør den kraftige og svartlakkerte aluboks-rammen lett synlig. Den høye og smakfulle tanken rommer 21 liter bensin. Totalt måler sykkelen 212 centimeter og salhøyden er relativt normal, drøye 80 centimeter.

Særegenheter

Før du starter opp en Sprint RS er det et par ting du bør vite. For det første må du sette girvelgeren i fri. For det andre må du holde inn clutchen. Ellers nekter motoren starte. Og for det tredje; ikke bruk gass! Motoren er nemlig utstyrt med elektronisk innsprøytning, og klarer utmerket å skaffe bensinen den trenger uten din hjelp. Hvis du gir gass, risikerer du å drukne motoren.

Skuffende girkasse

Er du opptatt av mc og motor, vil du garantert fryde deg over lyden fra den tresylindrede motoren i Sprint RS. Den dype tomgangsbrumlingen går over i mandig bulder hvis du gir den litt gass. Det første du vil legge merke til når du tar en Sprint RS ut på luftetur, er det kraftige bunndraget. Allerede ved 3.500 omdreininger har du kraft, noe som gjør at du slipper å gire ustanselig. Og det skal du være glad for. For girkassen er sykkelens absolutt største svakhet. Det er tungt og slitsomt å skifte gir, og hvis du drar andregiret helt ut, risikerer du å få store problemer med å legge inn tredjegiret. Sammenlignet med moderne japanske girkasser, er dette altfor dårlig.

Deilig drag

Hvis du sammenligner med japanske R-sykler, er ikke akselerasjonen rå nok til å gi deg bakoversveis. Den 955 kubikkcentimeter store motoren yter nemlig ikke mer enn 110 hestekrefter. Sprint RS har likevel et deilig drag helt fra 3.500 til 9.500 omdreininger, med et lite ekstra kick mellom 8.500 og 9.500.

Drivlinjen er stram og fraværet av slark sørger for minimale forsinkelser fra du vrir på gassholken til kraften sitter i asfalten.Vår måling viser at motoren klarer seg med nøyaktig 0,5 liter bensin per mil.

Demperne fungerer bra i normale hastigheter, men kunne gjerne vært litt fastere i forhold til fartsressursene sykkelen byr på. Fordemperen har 127 millimeter vandring å gå på, mens monodemperen bak bunner etter 120 millimeter.

Tilstrekkelig bremsekraft

Foran er Sprint RS utstyrt med to 320 millimeters bremseskiver og firestemplede kalipere. Selv om bremsehendelen er unormalt kort, er bremsene lette å dosere og de har et godkjent bitt. Den bakre bremseskiven har et tverrsnitt på 255 millimeter og den tostemplede kaliperen gir tilstrekkelig bremsekraft til å få stans på det 180 millimeter brede bakdekket.

Velutstyrt og oversiktlig

Du sitter godt i Sprint RS-salen og faren for å få ting i klem er liten. Salen kunne imidlertid vært noe mykere. Du sitter relativt oppreist og har god oversikt over det velutstyrte instrumentpanelet, som domineres av en stor turteller med hvit bunn. Fartsmåleren er digital, i likhet med temperaturmåleren. Pluss for klokke og to triptellerne. En varsellampe sier fra hvis du er i ferd med å kjøre tanken tom. Og lampen er god å ha, sykkelen mangler nemlig reservetank.

Vindskjermen, som faktisk ikke ødelegger sikten til instrumentene, håndterer fartsvinden på en brukbar måte, men gir liten beskyttelse for kalde hender. Og speilene - ja, de er kort og godt så ubrukelige at man omtrent kunne klart seg like godt uten.

Mersmak

Til tross for elendige speil og en dårlig girkasse - når du først har satt deg på en Triumph Sprint RS vil du sannsynligvis ta mange timer før du klarer å sette den fra deg. For denne sykkelen ga i hvert fall oss mersmak.

Flust med konkurrenter

Men Triumph Sprint RS er ikke alene på markedet. Blant de hardeste konkurrentene er BMW R 1100 S, Ducati 900 SS, Honda VTR 1000 Firestorm og Suzuki TL 1000 S.

BMW R 1100 S er utstyrt med en tosylindret boksermotor som yter 98 hestekrefter. Prisen er 175.000 kroner, altså 17.000 mer enn du må ut med for Sprint RS.

De tre andre er utstyrt med store V-twin-motorer. Ducati 900 SS yter sparsomme 80 hestekrefter, mens Honda VTR Firestorm yter det samme som motoren i Sprint RS - 110 hestekrefter. Begge koster 155.000 kroner og er dermed 3.000 kroner rimeligere enn Sprint RS.

Suzuki TL 1000 S koster 170.000 kronter og er utstyrt med en motor som yter hele 125 hestekrefter.