MC-TEST: Suzuki GSX 750 F

Vi har testet den smidige og lettkjørte Suzuki GSX 750 F en lengre tur på Østlandet. Sykkelen har mange sterke touringegenskaper og det hele toppes av en svært hyggelig pris.


Nåværende Suzuki GSX 750 F har siden forrige modell gjennomgått en kraftig ansiktsløftning. Motoren er den samme, en luft/oljekjølt rekkefirer med doble overliggende kamaksler og fire ventiler per sylinder. Eksosanlegget er et 4-1 anlegg med lyddemper i rustfritt stål.

Kåpen ble også fullstendig forandret og fremstår nå som svært elegant. Blinklysene er integrert i kåpen foran og er med på lede fartsvind vekk fra førerens bein.

Sittestilling

Sittestillingen er noe av det viktigste på en touringsykkel. Det er ikke veldig god plass på Suzukien siden fothvilerne sitter forholdsvis høyt og setet er lavt. For de med lange bein blir det veldig trangt og det er synd siden det er langdistansekjøring som er den primære oppgaven. Overgangen fra sete til tank er heller ikke helt optimal. Setet går ikke i ett med tanken slik at det blir en kant som klemmer på innsiden av lårene. Litt irriterende er det, men egentlig ikke noe kjempeproblem.

Brytere og hendler fungerer knirkefritt og alle instrumenter og varselslamper er på plass, og den obligatoriske bensinmåleren er ogsåå finne. Vi vil spesielt trekke frem indikatorlampene for blinklys som er svært gode, de er store og det er dermed vanskelig å overse at blinklysene er på.

God motor

For kunne trekke med seg to personer og mye bagasje på lange turer trengs det en trekkvillig motor. Motoren i 750 F er ingen bombe i så måte, men den orker nok til å tilfredstille de fleste, og drar jevnt og trutt gjennom hele turtallsregisteret og er ikke spesielt svak i noen områder. Vibrasjoner er det lite av, og clutch og girkasse er en drøm å bruke. Selv på fullt turtall går girskiftene mykt og pent for seg. Her er Suzukien virkelig bedre enn mange av sine konkurrenter.

Maks belastning

På vår lukkede flystripe får alle testobjekter virkelig vise hva de er gode for. Her kan vi strekke motoren helt til det sier stopp, og kåpens evne til å skjerme fartsvind blir for alvor avslørt. I tillegg må bremsene vise hva de duger til.

Ved normal kjøreposisjon kunne vindskjermingen vært bedre. Du kjenner vindtrykket merkbart og det stiger selvfølgelig i takt med at farten øker. Dette kan gjøre at det blir litt slitsomt ved lange distanser på utenlandske motorveier. Ved ekstrem kjøring er det mulig å krype ned bak kåpeglasset og da blir vindskjermingen naturligvis mye bedre.

Motoren trekker greit gjennom hele turtallsregisteret og har ingen spesielle styrker eller svakheter i så måte. Vi noterer god toppfart og chassiset henger godt med både under akselerasjon og nedbremsing. Det eneste du må passe litt på er bremsene som fader mye etter et par kraftige nedbremsinger. Her hjemme blir det sjelden eller aldri noe problem, men pass på hvis iveren skulle ta overhånd i mer fartsfylte omgivelser.

Konklusjon og konkurrenter

Suzuki GSX 750 F er med sine 93 hestekrefter og en prislapp på 129.000 kroner noe av det mest gunstige du kan kjøpe. Sykkelen er på ingen måte enestående på noen punkter, men holder i lange baner. Som alternativ har du for eksempel Honda VFR 800. Dette er en av de beste syklene i segmentet, men med en pris på 169.000 kroner blir det mye hvis du er en smule økonomisk anlagt.

Et mer prisgunstig alternativ da er en Yamaha XJ 900 S Diversion. Mye kubikk og 90 hestekrefter til 134.900 er forholdsvis rimelig også sammenlignet med Suzukien.