MC-TEST: Kawasaki ZX-9R

ZX-9R Ninja ble lansert i Norge i 1994, og var Kawasakis svar på Hondas dominerende posisjon i 900-klassen.

Det var ingen tvil: Honda CBR 900 RR skulle ikke få sole seg i glansen alene.

På begynnelsen av 1970-tallet var det Kawasaki 900 Z-1 som satte standarden for de store syklene, en posisjon den holdt i rundt 10 år. Da ble den avløst av nok en versting fra Kawa, nemlig GPZ 900 R.

GPZen var enda verre enn datidens konkurrenter. Dens lave vekt, aerodynamikk og motor ga sykkelen overlegne fartsressurser, og blir av mange ansett som forløperen til ”R” klassen, slik vi kjenner den i dag.

Dette er nå historie, og etter 80 mil i salen på 2000-modellen av ZX-9R Ninja er det tydelig at utviklingen har vært enorm. Har du aldri prøvd en ny gateracer vet du neppe hva du går glipp av. Ulempen med en prøvekjøring er at du fort blir avhengig…

Endringer fra i fjor

Den aller synligste endringen fra fjorårsmodellen er fronten. Kawasaki har nå utstyrt Ninjaen med to separate frontlykter som etter vår mening har gjort sykkelen godt. I tillegg til å gi bedre lys, er det nemlig liten tvil om at sykkelen har fått et mye mer aggressivt utseende.

Vi synes det er lekkert, noe vi tydeligvis ikke var alene om – utallige kommentarer fra forbipasserende sier sitt. Og jada, det betyr noe det også, når du må putte rundt 185 blanke laken i bordet for å bli den lykkelige eier.

Motoren har også gått igjennom en oppdatering fra fjoråret. Lettere og sterkere skryter Kawasaki selv.

Blant annet er sylindrene forbedret, kompresjonen økt, samt at det er nye kamaksler og forgassere. For å få sterkere akselerasjon og bedre gassrespons er også innsugskanalene endret. Kawasaki sier selv at de har prioritert bedre bånndrag og raskere gassrespons, framfor primitiv toppeffekttrimming.

Vil du lese hva vi syns etter over 80 mil på norske veier, må du trykke på lenkene øverst til høyre i artikkelen!