MC-TEST: Kawasaki ZX-6R

Draget fra 11.000 til 14.500 omdreininger er så rått at det er vanskelig å tro at du faktisk bare har 600 kubikkcentimeter mellom bena. Kawasaki ZX-6R er et håndfast bevis på kubikk ikke er alt i motorsyklenes verden.

For ved hjelp av doble overliggende kamaksler, 16 ventiler, høy kompresjon og Mikuni forgassere, har Kawasaki klart å lure 111 hestekrefter ut av den lille motoren. Det betyr en litereffekt på imponerende 185 hestekrefter.

Krever turtall

Du kan imidlertid ikke regne med å få effekten servert på gullfat. Bunndraget er nemlig ikke noe å skryte av, ZX-6R krever turtall for å trives. Men hvis du gir litt hjelp med din høyrehånd, så skjer det ting. Ved 7.000 omdreininger begynner motoren å kose seg, og ved 11.000 er det bare å holde seg fast. Først ved 14.500 omdreininger er det på tide å gire, og hvis du er rask, klarer du å komme i gang med neste gir ved 12.500 omdreininger, der de 111 hestekreftene ligger. Denne øvelsen er imidlertid ikke egnet for norske fartsgrenser, ved maks turtall bryter du samtlige norske fartsgrenser allerede i førstegir. ZX-6R fortjener derfor en tur på lukket bane eller til Tyskland.

Lettkjørt

Men til tross for de enorme kreftene og den sportslige konstruksjonen - du trenger ikke være roadracing-proff for å kunne glede deg over en ZX-6R. Sykkelen er lettkjørt og samarbeidsvillig og den presise og lettsjaltede girkassen er en nytelse. Du sitter relativt lavt i salen og knærne sitter som støpt rundt tanken. Salen er imidlertid såpass hard at de fleste vil føle stort behov for å hvile stumpen etter tre-fire timers kjøring. Dessuten er ikke forkanten av tanken spesielt godt tilpasset mannlig utrustning.

Baksetepassasjeren sitter relativt høyt, men må likevel belage seg på en relativt spiss knevinkel. Passasjeren kan imidlertid glede seg over to håndtak.

Lav vindskjerm

Instrumentpanelet er lettlest, men den lave vindskjermen ødelegger dessverre sikten til øvre del av turtelleren og blinklysindikatorene. Vindskjermen er med andre ord lav, noe som gjør at du må bøye deg langt frem for å få full glede av den. Det er litt synd, for sykkelen er ellers overraskende behagelig å kjøre i relativt oppreist sittestilling. Pluss for lyktkåpen, som også skjermer hendene.

ZX-6R er utstyrt med digital temperaturmåler, klokke og tripteller, men kunne gjerne vært utstyrt med en bensinmåler eller bensinvarsellampe. Alle knapper og brytere er logisk plassert, bortsett fra bensinkranen som er vanskelig tilgjengelig i oppsittet posisjon. Speilene gir godkjent sikt bakover.

Ungdommelig

Man kan mene hva man vil om sykkelens grønn/svart/hvite framtoning, men ingen kan nekte for at sykkelen har et svært ungdommelig og sportslig preg. Kåpen er ikke dratt lenger frem enn at du kan nyte den potente aluboksrammen i lange drag. Den aggressive fronten kjennetegnes ved to store lykter og et stort luftinntaket. Dette såkalte RamAir-innsuget fører luft til forgasserne, og ved høy hastighet vil høyt lufttrykk gi motoren høyere effekt.

Glad i svinger

La det være sagt med en gang - ZX-6R har svært gode kjøreegenskaper. Sykkelen er liten og kort, noe som gjør den svært lett å håndtere. Sykkelen er leken og nøler ikke med å bli med på en dans. Styringen er presis og det er en nytelse å føre sykkelen gjennom trange kurver. Drivlinjen er stram - og slark er fraværende. Demperne er laget for hard kjøring, og kan derfor oppleves litt stiv og stumpete over småhull og fartsdumper i lav hastighet. Har du godt driv på skikkelig asfalt viser imidlertid demperne hva de er gode for. Det gjør de også når du klemmer til forbremsen. Fordemperen, som har har 120 millimeter vandring, skal provoseres svært hardt før du klarer å kjøre den i bunn.

Kraftige bremser

Også forbremsene fungerer usedvanlig bra. Når du via den presise hendelen klemmer de tolv stemplene mot de to 300 millimeter høye bremseskivene, er det ikke noe problem å få stopp på det 17 tommer store forhjulet. Etter vår mening er forbremsen også lett å dosere. Det samme gjelder den bakre skivebremsen, som har et tverrsnitt på 220 millimeter.

Høyt forbruk

ZX-6R har en utpreget turtallsmotor og er derfor relativt tørst. Vår måling viste et forbruk på drøye 0,6 liter bensin per mil. Likevel, er du ute etter en turtallsvillig gateracer med glimrende kjøreegenskaper, er Kawasaki Ninja ZX-6R absolutt blant syklene du bør vurdere. Men selv ikke ZX-6R mangler konkurrenter.

Tre japanere og en brite

Den råeste av dem er kanskje Yamaha YZF R6, som yter fantastiske 120 hestekrefter ved 13.500 omdreininger per minutt. Og ikke nok med det, R6 veier to kilo mindre enn ZX og koster 2.000 kroner mindre.
De tre andre konkurrentene, Honda CBR 600 F, Suzuki GSX-R 600 og Triumph TT 600 har alle 110 hestekrefter. CBR og TT veier 170 kilo, mens GSX-R er tyngst i klassen med sine 174 kilo. Til gjengjeld er GSX-R klassens billigste. Hvis du velger en Suzuki slipper du unna med 132.000 kroner, mens CBR og TT koster det samme som ZX - 140.000 kroner.