MC-TEST: Honda X-eleven – kraft uten kåpe

Endelig har noen funnet oppskriften på en naken sykkel med masse effekt. Honda X-eleven har 140 hestekrefter og sender vindtrykket rett i brystkassa di. I tillegg er den utrustet med spennende detaljer som gjør det til en stor opplevelse å bestige denne maskinen.

MC-TEST: Honda X-eleven – kraft uten kåpe


Tidligere har det kun vært én løsning for de som vil ha en naken sykkel med masse hestekrefter - Yamaha V-max. Den tid er nå over. Honda har skrelt kåpa av en CBR 1100 XX og laget en skikkelig sykkel for de som foretrekker et nakent utseende. X-eleven minner mye om XX på flere punkter, men det er justert litt både her og der. Blant annet er motoren trimmet ned til 140 hestekrefter til fordel for bedre drag i bunn og i mellomregisteret. Motoren fra 1100 XX er litt treg opp til 7.000 omdreininger, det problemet er fjernet på X-eleven. Her er det rå kraft helt fra første stempelslag.

Ikke så ille

Med 140 hestekrefter og tilhørende kjørestil blir det lett til at farten havner i det øvre skiktet. Vanligvis har du da store problemer med at vindpresset omtrent blåser deg i bakken. Så ille er det faktisk ikke på en X-eleven. Huset til instrumentene er formet som en liten vindavviser og det fungerer ganske bra. Med normal sittestilling skyver vinden litt, ingen tvil om det. Legger du deg ned på tanken har du glimrende skjerming. Svært praktisk under et anfall med høyrehånda.

Nok fart

Samme motoren sitter i CBR 1100 XX. Her klarer motoren å skyve deg opp i 300 kilometer i timen. På en X-eleven må du klare deg med cirka 240 kilometer i timen. Dette på grunn av redusert toppeffekt, skrøpelig aerodynamikk og bare fem gir. Egentlig holder det i lange baner. Sittestillingen er lett fremoverbøyd, men sykkelen innbyr ikke til lange etapper med gassen i bunn. Det som er mest morsomt er den fantastiske akselerasjonen.

MC-TEST: Honda X-eleven – kraft uten kåpe

Når motoren jobber for fullt river det i armene og du blir virkelig sliten av å henge med. Forhjulet vil til stadighet opp, men ved å forskyve vekt fremover går det faktisk nesten greit. Det er ikke nødvendig å foreta giringer på høye turtall, men skulle det bli nødvendig må du være forberedt på noen kjempesmell. Det er ingen fare, men det høres litt skummelt ut.

X-eleven sin tank har en håpløs utforming. Knærne passer ikke i det hele tatt, og ingen av våre testførere klarte å finne noen sittestilling som var 100%. Den eneste måten noen klarte å få knærne på plass var å skli noe centimeter bakover på salen. Dette er imidlertid en dårlig løsning fordi det blir omtrent umulig å holde forhjulet i bakken.

Les mer under lenkene til høyre under bildet!