MC-TEST: Ducati 900 SS - Litt slapp, men tiltrekkende

Det første som skjer når vi skal hente vår 900 SS, er at importøren beklager at det ikke er kullfiberpotter montert. Det var egentlig bra siden vi ennå ikke har kjørt en helt original Ducati.


Ducati 900 Supersport er en sportssykkel som passer for de fleste. Den har godt dreiemoment og ikke fullt så brutal toppeffekt. Dette passer bra for nybegynnere og du får design og svulstige former i tillegg.

To motorer

Supersport kommer med to forskjellige motorer. En 750 kubikk med 64 hestekrefter og vår testsykkel, som er en 900 med 80 hestekrefter. Begge modellene kan leveres med enten hel eller halv kåpe, og i tillegg til gul får du også selvfølgelig 900 SS i Ducatirød.

I motsetning til japanske sykler i 900-klassen, hvor lavest mulig vekt og høyest mulig effekt har hatt topprioritet, har Ducati heller satset på lekre detaljer og eksklusivt materialvalg, i tillegg til å spille på følelser for italiensk ingeniørkunst. Et eksempel på dette fagverksrammen i stålrør som følger Ducati tykt og tynt. Det skal nok mye til for at Ducati skal gå over til for eksempel en deltaboks-ramme.

Lekker design til overkommelig pris

Det finnes mange modeller på markedet med dristig design. Men det er noe eget med en Ducati. Det er noe eksklusivt ved dette merket som fascinerer mange. Prisen er heller ikke noe og bli skremt av. En 900 SS koster 154.900 og selv om ikke effekten er helt på høyde, er det nok av andre fordeler med å velge en Ducati 900.

Les mer under lenkene til høyre under bildet.

Les flere prøvekjøringer på denne lenken.