MC-TEST: Ducati 748 - smal og sexy

Nåværende design på Hypersportserien til Ducati ble lansert i 1994, og den holder seg godt, alderen tatt i betraktning. Vi har hatt gleden av kjøre en 748 Biposto og er fulle av lovord.

MC-TEST: Ducati 748 - smal og sexy

Ducati 748 Biposto er en liten og sexy sykkel full av lekre detaljer som du kan stirre på i evigheter. Showagaffel, Brembobremser, lyddempere i karbonfiber (ekstrautstyr), turteller med grønne tall og viser, de smale frontlysene, enkeltsvingen og gitterrammen. Listen er lang og du blir mer og mer begeistret for sykkelen jo mer du titter på den.

Vanvittig lyd

Det som i første om gang skiller Ducati 748 fra andre mer tradisjonelle R-sykler er L-twin motoren som buldrer bak den gule kåpen. I motsetning til sterkt dempede rekkefirere gir dette en fantastisk lyd med de riktige pottene. Vi hadde et sett i karbonfiber og dette ga et potent lydbilde som ikke kan sammenlignes med noe annet. Under hard belastning vræler motoren på fullt volum og oppmerksomheten fra omgivelsene blir upåklagelig.

Koster litt mer

I standard utførelse koster 748 Biposto 166.900 kroner, og det er unektelig litt mer enn konkurrentene. I 600-klassen, hvor det er fem sterke motkandidater, ligger alle modellene rett under 140.000 kroner, det er tross alt 25.000 kroner å spare i forhold til Biposto. V-twin'er som Suzuki TL 1000 S med 125 hestekrefter koster 169.900 og Honda VTR 1000 Firestorm koster 154.900 kroner. Denne har 110 hestekrefter i likhet med de fleste av 600 ccm-syklene. Les om konkurrenter under denne lenken.

Les testen ved å klikke på lenkene under bildet til høyre.