MC-TEST: BMW R 1150 GS

R 1150 GS har mange bruksområder og den egner seg like godt til pendling som til en reise jorda rundt. Godt sete og momentsterk motor gjør at R 1150 GS antagelig er en av de bedre allroundsyklene som finnes.


Sammenliknet med den gamle modellen - R 1100 GS - har 1150 utgaven fått flere viktige oppgraderinger. Volumet på motoren har økt til 1130 kubikkcentimeter og den yter nå 85 hestekrefter. Dreiemomentet er på 98 Nm og nå har den også seks gir. I fronten har 1150 nå to runde lys av forskjellig størrelse i stedet for et stort firkantet. Knappene for blinklysene, med tre separate brytere, er fortsatt like vanskelige bruke og vi venter utålmodig på at BMW skal tilpasse seg resten av motorsykkelverdenen

Momentsterk boksertwin

Motoren i R 1150 GS yter 85 hestekrefter og maksimalt dreiemoment ligger på 98 Nm. Mellom 3.000 og 6.500 omdreininger i minuttet ligger dreiemomentet på 90 Nm konstant. Dette sørger for mye kraft og fleksibilitet med passasjer og full oppakning, samt at det blir mye moro med friske etapper alene i salen hvor akselerasjon og hurtig skifte av hastighet står i sentrum.

Motoren virker veldig sprek og gaffelen strekker seg veldig langt under akselerasjon, forhjulet mister nesten kontakten med underlaget. Motoren jobber lett i det kraftige mellomregistret og hyppig giring opp og ned er ikke nødvendig hvis du ikke ønsker det.

R 1150 GS er utstyrt med ny sekstrinns girkasse. I motsetning til tidligere gjør dette sykkelen enda bedre på lange turer. Det sjette giret er et rent overgir og dette øker komforten mye og det gjør også at drivstofforbruket blir beskjedent.

Passer best for de store

R 1150 GS er en stor sykkel og kan av den grunn ikke brukes av alle. De minste syklistene får dessverre ikke gleden av å nyte denne herlige sykkelen. Mine 196 centimeter passer derimot perfekt og selv om vekten er høy, byr det ikke på problemer å manøvrere mellom biler og rundt krappe svinger.

Siden kjørestillingen er oppreist får du god oversikt over trafikkbildet og dessuten gjør dette at komforten for armene og ryggen er god på lange turer.

Fin på langtur

Kjørestillingen på R 1150 GS er oppreist og avslappende og norsk hastighetsbegrensning gjør at fartsvinden ikke blir veldig plagsom. Den lille vindskjermen tar også unna en del av det verste lufttrykket. Sent på høsten eller om våren er varme i handtakene godt å ha. Disse har en totrinns innstilling som kan justeres med en knapp på høyre siden av styret.

Girkassen har seks gir og det gjør at motoren går stille og uanstrengt i motorveihastighet. Vibrasjons- og støynivået faller til et minimum og dette er en stor forbedring fra den gamle modellen. Skulle det være behov for en bråstopp, er de blokkeringsfrie bremsene trygge og effektive. Hvis du skulle ønske det, kan de skrus av med en bryter på styret. Salen rommer fint to personer og sykkelen kan også leveres med veskesett.

R 1150 GS har glimrende instrumentering. Alle nødvendige instrumenter og varsellamper er på plass, inkludert klokke og tankmåler. De er lette og lese av og de er plassert der de skal.

Lettsvingt til tross for høy vekt

BMW R 1150 GS har lang akselavstand og forholdsvis høy vekt. Dette skulle tilsi at sykkelen skulle bli tung å håndtere i svinger ved aktiv kjøring. Dette er ikke tilfelle. R 1150 GS er utstyrt med et bredt styre og tyngdepunktet er lavt takket være boksermotoren. Det er ganske lett å kaste sykkelen gjennom svingene og den overasker stort i positiv retning.

Konklusjon

BMW R 1150 GS er en stor, herlig sykkel som kan brukes til det meste. Den kan virke stor og voldsom, men det tar kort tid å venne seg til de svulmende formene. Prisen for en R 1150 GS ligger på 183.900 kroner. Hos konkurrentene får du for eksempel en Honda XL 1000 Varadero til 159.900 kroner. Vil du tilbake til Europa finnes Cagiva Navigator 1000 til 165.900 kroner. Faller valget på noe annet enn R 1150 GS sparer du noe kroner, men mister også litt av opplevelsen.