MC-TEST: Bimota DB4

Er du av dem som stortrives med japansk perfeksjonisme og forutsigbarhet? Da gir vi deg følgende råd; hold deg langt unna Bimota DB4.

For Bimota DB4 er nervøs, skranglete og utemmet. Instrumentpanelet vibrerer uhemmet, tanklokket lekker vann og hvis du ikke er forsiktig, risikerer du å svi vekk skosålene dine på eksosanlegget. Hvis du kommer rett fra en japansk R-sykkel, oppleves Bimotaen rett og slett som et nesten useriøst forsøk på å produsere en sportssykkel.

Perfekt sete

Men når det er nevnt, så skal det i rettferdighetens navn sies at DB4 også har sine sterke sider. En av dem er den nærmest perfekte setet, som gjør at du kan tilbringe unormalt lang tid i salen før du blir sliten. Også girkassen fungerer bra, og både kåpe og vindskjerm gir god vindavvisning. Og selvfølgelig, hvis du er ute etter å skille deg ut, så er du på god vei til å nå målet med en DB4. For ingen kan nekte for at sykkelen er spesiell.

Eksklusive detaljer

Den høye og brede bakparten, hvor passasjersetet glimrer med sitt fravær, utstråler aggressivitet. Og den heftige lakkeringen i italienske farver er et tydelig bevis på at du ikke kjører noen japansk "samlebånds-sykkel". Den spesielle rammen, som trenger seg fram mellom tanken og kåpen, harmonerer med de to 17 tommer store aluminiumsfelgene. Også de som er opptatt av glitter og stas finner det de leter etter på DB4. Gulldetaljer preger nemlig både forgaffel, bremsekalipere og bremseskiver. Og ikke minst, Bimota har ikke nølt med å bruke karbonfiber. Både kåpe og skjermer, ja faktisk alle lakkerte komponenter, er laget av dette eksklusive materialet. Og utfresinger i styrekronen er nok et bevis på at Bimota ikke har spart på lirene da de utviklet DB4.

Herlig motorlyd

Har du ikke fått oppmerksomhet før, så får du det i hvert fall når du starter opp V-twin-motoren. Lydbildet fra motoren, som er hentet fra Ducati, skiller seg sterkt fra japanske rekkefirere. Det buldrer og braker, og stemplenes lange slaglengde gir en potent og tydelig motorlyd. Vår utgave var i tillegg satt opp med en eksospotte som gjorde gromlåten enda tydeligere.

Men hvordan er den italienske hingsten på veien? Svaret finner du i kapitlene "Motor og kjøreegenskaper" og "Utstyr og komfort".