MC: Rampesykkelens historie

Historien om GSX-R 750 starter i 1985 som et resultat av Suzukis racing-teknologi og dristighet. Modellen har opp gjennom 15 år gjennomgått store forandringer og er en foregangsmodell for sportsmotorsykler. Siste generasjon vil gjøre sitt beste for å øke forspranget ytterligere.


1985

Meningen med denne nye sykkelen var å kunne delta i forskjellige verdensmesterskap samt og tilfredsstille sportslige førere med stort behov for sportslige egenskaper. Etter mange fremtidsutsikter og forventninger kom GSX-R 750 på markedet i mars 1985. En total effektpakke hvor vektreduksjon hadde stått sentralt under utviklingen. Den første GSX-R 750 ble utstyrt med et kjølesystem kalt SACS (Suzuki Advanced Cooling System). Dette var et kjølesystem som ved hjelp av nedkjølt motorolje hjalp til med kjølingen av ventilene og sylinderhode.

Sykkelen hadde seks gir og hydraulisk clutch. Rammen var laget i støpt aluminium i en hovedramme, og presset aluminium i komponentene. Rammen veide bare 8,1 kg, noe som var halvparten av en vanlig stålramme. Mye vektbesparelse totalt sørget for en total vekt på 179 kg. Den sportslige fremtoningen ble komplettert med doble hovedlys, hel kåpe og 18" hjul foran og bak.

1986

GSX-R 750 1986 modell Vis mer

I 1986 ble GSX-R 750 oppdatert med 25 mm lengre svingarm. I tillegg kom det flere mindre modifikasjoner som styredemper, 310 mm bremseskiver, radialdekk og halogen lys.

1987

I 1987 fikk sykkelen sterkere 41 mm gaffelben. 1987 modellen ble også utstyrt med bredere felger og dekk samt gullfarget kjede.

1988

I 1988 kom første store oppgradering. Hele sykkelen ble gjennomgått og forbedret. Det ble utviklet ny kåpe som var aerodynamisk, ny svingarm som var mye stivere enn den gamle og ny 43 mm gaffelben med justering. Nye Nissin firestemplede kalippere samt nye bredere dekk og felger ble standardutstyr.

På motorsiden ble det også gjort store forandringer. Boring og slaglengde ble forandret fra 70 X 48,7 mm til 73 X 44,7mm. Bedre kjøling av motoren samt kortere slaglengde medførte at rødmerkingen ble flyttet opp til 13.000 omdr/min. Nye Slingshot forgassere resulterte i bedre gassrespons og luftkanaler i kåpen (SCAI - Suzuki Condensed Air Intake) sørget for stor lufttilgang til forgasserne og økte effekten betraktelig.

1989

I 1989 fikk 4-2 eksosanlegget som ble introdusert året før, lyddemper i rustfritt stål. Girutvekslingen ble forandret på tredje, fjerde og femte gir. Akselavstanden ble forlenget med 5 mm for å oppnå bedre stabilitet i høyere hastigheter.

GSX-R 750R Limited Edition Vis mer

Samme året kom det også en "Limited edition" GSX-R750R som bare ble produsert i 500 eksemplarer. Denne ble lansert på det japanske markedet og var en ren racingsykkel med lys og skilt. Denne fikk tilbake den gamle motoren med lang slaglengde og 40 mm Slingshot forgassere. Tettsteget girkasse, 4-1 eksosanlegg, singelsete, plass til startnummer og en tørrvekt på 187 kg.

1990

1990 modellen ble langt på vei et resultat av erfaringen med GSX-R750R. 1990 modellen fikk tilbake motoren med lang slaglengde. Nye 38 mm Slingshot forgassere, ny oljekjøler og 4-2-1 eksosanlegg. Dempingen ble justerbar både foran og bak. Foran ble den for første gang utstyrt med opp-ned gaffel.

1991

Utvikingen går videre og 1991 modellen kom med ny aerodynamisk kåpe. Frontlysene var nå for første gang dekket med et glassdeksel. Setet var større på 1991 modellen og sittekomforten bedre. Motoren fikk flere "indre" forbedringer som gjorde at motoren fikk mye bedre ytelse på høye turtall.

1992

Ny væskekjølt motor ble lansert for å mestre den stadig økende varmeutviklingen i racing. Allikevel hadde 7 år med oljekjøling gitt så mye god erfaring at det ble ikke helt lagt på hylla. Oljekjøling ble fortsatt brukt i tillegg til vannkjøling. Redesignet motor, ny svingarm og ny demping bak er andre nyvinninger på GSX-R 750 for 1992

1993

Det andre året med vannavkjølt skjer det ikke så mange endringer. På 1993 modellen ble tyngdepunktet flyttet lavere og motoren fikk etter flere modifikasjoner kompresjon på 11,8:1. Dette var meget høyt på denne tiden. Sykkelen var også utstyrt med SCAI (se 1988).

1994

GSX-R 750 1994 modell Vis mer

I 1994 ble motoren levert med TRM40 forgassere, SCAI luftinntak system, 4-2-1 eksosanlegg, ny tettsteget girkasse, magnesium motordeksler, 43 mm opp-ned gaffel, lettere og stivere svingarm, seksstemplede kalippere og 180/55ZR17 bakdekk. 1994 modellen var 9 kg lettere enn 1993 modellen.

1995

Det ble ikke gjort noen tekniske forandringer på GSX-R 750 fra 1994-1995. Litt forskjellig dekor på kåpen er det eneste. 1995 var siste året modellen ble levert med vuggeramme.

1996

Etter mange år med finsliping på gammel konstruksjon ble GSX-R 750 født på nytt i 1996 med ny kåpe, ny bjelkeramme og ny motor. Den nye motoren har kort slaglengde (72 X 46 mm), er vannavkjølt og har 4 ventiler pr. sylinder. Dette er første modell med SRAD (Suzuki Ram Air Direct) som "trykker" luft inn i motoren under fart. I 1996 kom også elektronisk styrte BDSR 39 mm forgassere.

Utstrakt bruk av magnesium og vektreduserende tiltak førte til at 1996 modellen fikk samme tørrvekt som 1985 modellen på 179 kg.

Opp-ned gaffelen foran og demperen bak var fullt justerbare.

1997

Etter den radikale gjennomgangen i 1996 ble det ikke gjort noen tekniske forandringer i 1997. Det ble kun gjort endringer i dekoren for å skille de to modellene fra hverandre.

1998

I 1998 ble det innført bensininnsprøytning på GSX-R 750. På motoren ellers ble det utført mindre forandringer som sammen med innsprøytning skulle gi bedre forbrenning og bedre effekt. Festene til demperen bak ble også forsterket.

1999

I 1999 ble det ikke gjort andre forandringer en nye farger.

2000

Les om 2000 modellen her samt tekniske data.