MC-nytt: Yamaha løfter lista igjen!

I 1997 lanserte Yamaha sportssykkelen R1. Dens tre vitale mål var 150 HK, 177 kg og akselavstand på 1.395 mm. Høy effekt, lav vekt og kort akselavstand gjorde R1 til en egen divisjon for sportsykler, men andre fulgte raskt etter.

For år 2000 har flaggskipet blitt forbedret på over 150 punkter – en oppgradering som vil hjelpe R1 med å opprettholde sin posisjon som den ultimate sportsykkel i den øvre klassen, i følge produsenten. Store anstrengelser har gått med til å holde nye R1 som nummer en i segmentet. Den er veldig lik sin forgjenger, men den er bygd både lettere og raskere for å bringe føreren nærmere den perfekte supersportfølelsen.

Tekniske endringer

Motorens enorme kraft har lokket effektglade førere til seg over hele Europa, men R1 har også en bemerkelsesverdig evne til å trekke godt på lave turtall. Den nye modellen er utstyrt med 40mm vertikale forgassere for å gjøre forbrenningen mer effektiv. Kamakselene er utstyrt med innvendig oljetilførsel til lagrene for å minske friksjonen i motoren og for å redusere den mekaniske støyen.

6 trinns girkassen har gjennomgått forbedringer på 2000 modellen. Den nye girkassen har blitt lettere for å redusere den totale vekten, men også for å kunne gire mer effektivt. For gi bedre akselerasjon er første gir høyere slik at det ligger nærmere 2. gir.

En annen betydelig vektbesparende forbedring er ny eksospotte av titan , samt magnesiumdeksler på motoren. Den nye startmotoren er 12 mm kortere enn på 99 modellen. Motoren til R1 har blitt mer miljøvennlig i form av utslipp. Den er utstyrt med AIS - Air Induction System - som gjør at den tilfredsstiller tøffere utslippskrav uten å gi avkall på noen av sine 150 HK.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Bedre aerodynamikk og ny design

MC-nytt: Yamaha løfter lista igjen!

Aerodynamikken har blitt forbedret ytterligere. For å forbedre beskyttelsen mot fartsvind har vindskjermen blitt litt høyere på den nye modellen. Lysene er bredere enn på 99 modellen. Speilene er nye og er festet på lengre og tynnere stenger som skal bidra til bedre sikt bakover. Den nye bensintanken er 5 mm lavere enn den gamle og bakenden på tanken er mer avrundet. Innfellingene i tanken er modifisert slik at fører lettere skal kunne flytte seg fra side til side under svingkjøring. For høyere komfort har setet blitt trukket forover og ned på sidene av tanken. Dekselet bak er forandret for å gjøre sykkelen penere og for å redusere ”drag”. Nye R1 kommer med nytt baklys. Utseende er allikevel ikke forandret så mye at den har mistet sitt karakteristiske utseende.

R1 er utstyrt med 4-stemplede kalippere støpt i et stykke. På 2000 modellen er følsomheten økt gjennom et nytt materiale i bremseklossene og vekten på skivene er redusert ved å redusere skivetykkelsen med 0,5mm.

Ved å benytte seg av lettvektsmaterialer på chassi og motor har en lett motorsykkel blitt enda 2 kg lettere.

Det gjenstår å se om hvem som blir årets supersport sykkel, nye Honda 900RR Fireblade, med 152HK og 170kg, eller Yamaha R1. Omtale og tekniske data på nye Honda 900RR og Honda VTR 1000 SP1 kan du lese her.