MC-nyhetene 2001: Triumph Tiger blir råsterk

Dagens utgave av Triumph Tiger har 87 hestekrefter, og er dermed blant verdens kraftigste sykler i offroad-segmentet. Nå har Triumph plassert Daytona-motoren i Tiger-rammen, og med det er Tiger blitt verdens sterkeste "offroader".

Årsaken til at vi skriver "offroader" i gåseøyne, er at Triumph Tiger i praksis ikke egner seg for turer i offroad-løypen. Til det er sykkelen altfor tung, noe vi fant ut da vi testet Tiger. Artikkelen finner du her.

Men når det er sagt, hadde vi på ingen måte noen følelse av at sykkelen var undermotorisert. Likevel har Triumph valgt å oppgradere Tiger med den flotte tresylindrede motoren som sitter i Triumph Daytona T 955 i.

105 hestekrefter

Motoren er trimmet litt ned i forhold til den som sitter i Daytona, men yter likevel 105 hestekrefter. Og 105 hestekrefter er fantastisk mye for en sykkel av denne typen. Til sammenligning kan ikke muskelbuntene BMW R 1150 GS, Honda XL 1000 V Varadero og Cagiva Navigator 1000/T skilte med mer enn 85, 95 og 100 hestekrefter.

Råsterk

De 105 hestekreftene er på plass ved 9.200 o/min, mens maksimalt dreiemoment, 97 Nm, oppstår allerede ved 6.200 o/min. Dermed bør man holde tungen rett i munnen på våt asfalt. For å takle de økte kreftene har Tiger også fått en ny girkasse.

Ny farve

Dagens Tiger kommer i svart og gul. Triumph er av en eller annen grunn ikke fornøyd med sistnevnte, og kutter ut gulfarven på 2001-modellen. I stedet kommer den nye farven "Roulette Green", som du etter vårt syn nok vil egne seg best for ekshibisjonister.

Klikk her for å komme tilbake til hovedartikkel fra Intermot 2000.