MC-nyhetene 2001: Tre nye lekkerbiskener fra MV Agusta

MV Agusta utvider det vellykkede F4 programmet med tre nye modeller hvorav en er en naken muskelsykkel. SPR og Senna får i tillegg oppfrisket motor.

MC-nyhetene 2001: Tre nye lekkerbiskener fra MV Agusta


MV Agusta tilbyr motorsykler for de som vil ha noe mer enn "ordinære" sykler. Til neste års sesong kommer det tre nye modeller hvor to blant annet har kraftig oppgradert motor. Den siste nyheten er en naken utgave med et veldig aggressivt design.

F4 SPR

F4 SPR har alle de klassiske linjene som F4 S, men er tilsiktet et mer krevende publikum som vil ha en mer sportslig motorsykkel. SPR er mer tilpasset banekjøring og skal i større grad være bedre under ekstreme forhold.

Sykkelen har fått en rekke nye tekniske løsninger for å få vekten ned og effekten opp. Blant annet har den fått nytt luftinntak og nye forbrenningskamre. Nye ventiler med oljekjøling gjør det mulig å strekke turtelleren helt 13.900 o/min. Veivakselen har blitt betraktelig lettere og ny tettsteget girkasse er på plass. Som litt heftig ekstrautstyr kan SPR bestilles med tre typer utveksling på sjettegiret. Det finnes også et eksosanlegg av mer "åpen" type som er utviklet for bruk på bane.

Sterkere motor

MC-nyhetene 2001: Tre nye lekkerbiskener fra MV Agusta

F 4 SPR har fått kraftigere motor enn F4 S. F4 S yter 126 hestekrefter og dette har blitt betydelig forbedret på SPR. Effekten er nå oppe i 140 hester og med en tørrvekt på 187 kilo er MV Agusta virkelig på vei inn det gode selskap i 750-klassen. Til sammenligning har Suzuki GSX-R 750 144 hester fordelt på 166 kilo og dette er i høyeste grad en spennende duell.

Mindre vekt

Det er gjort store tilstrebelser for å at vekten skal bli så lav som mulig og det er motoren som i hovedsak er slanket. Ellers på sykkelen er det mange plastdeler som har blitt erstattet med kullfiber. Dette medfører at utseende blir mer sportslig og det fremhever den høye eksklusiviteten på produktet.

Utseendemessig er det lite om skiller SPR fra en S, den har kun fått noen ekstra emblemer som sladrer om den ekstra effekten.

F4 Senna

MC-nyhetene 2001: Tre nye lekkerbiskener fra MV Agusta

F4 Senna er et samarbeide mellom MV Agusta Motor Group og Senna Foundation, som jobber for å forbedre forholdene for barn og ungdom i Brasil. Ayrton Senna og Styreformann i MV Agusta, Claudio Castiglioni, var gode venner og samarbeidet blir nå båret videre av Sennas kone, Vivian, som er president i Senna Fondation.

Sykkelen blir kun laget i 300 eksemplarer og inntektene skal gå til Senna Foundation. Sykkelen er i utgangspunket en SPR og den har de samme dataene som denne. Motoren yter 140 hestekrefter og det er kun spesiell design, farger og emblemer som skiller de fra en SPR.

F4 Brutale

Brutale er italiensk og betyr selvfølgelig brutal. Det er ingen tvil om dette blir en heftig opplevelse siden motoren er den samme som sitter i F4 S, 126 hester, men denne motoren har bedre dreiemoment på lavere turtall. Sykkelen blir i likhet med Senna også kun produsert i 300 eksemplarer.

Etterspørselen etter sportssykler som ikke er inntullet i plast har tydeligvis satt kreativiteten i sving også hos MV Agusta. Brutale er utviklet av Cagiva og ligner veldig på en F4, hvor kåpen er droppet. Den har riktignok designelementer som er helt nye, men hoveddelen er F4 S. Det du først legger merke til er en svært dominerende frontlykt som virkelig skiller seg fra alt du har sett tidligere. Den nakne utførelsen avduker en vakker rammekonstruksjon og motor. Eksosanlegget er heller ikke klassisk F4-stil med fire rør under setet, men to potter på høyre side.

Hvilke modeller som kommer til Norge er ikke helt avklart, men her må du antagelig være tidlig ute.

Klikk her for å komme tilbake til hovedartikkel fra Intermot 2000.