MC-nyhetene 2001: Splitter ny Gold Wing

Det er snart 25 år siden Honda lanserte sin Gold Wing, som har blitt en av verdens mest omtalte motorsykler. Nå kommer en helt ny utgave av droget.

De siste årene har motorsykkel-motorene blitt stadig større og sykler med 1.200- og 1.300-motorer vekker ikke lenger oppsikt. Produsentene må derfor slå skikkelig på stortromma for å få folk til å heve øyenbrynene.

Et av forsøkene er Kawasaki VN 1500 Drifter. Drifter er utstyrt med en V-twin på hele 1.470 kubikkcentimeter. Men selv Drifter blir en smågutt sammenlignet med Yamaha XV 1600 Wild Star, som ble lansert i fjor. Wild Star-motoren, som også er en V-twin, har nemlig et slagvolum på hele 1.599 kubikkcentimeter.

Honda på kubikk-toppen

Nå ser det imidlertid ut til at Honda har bestemt seg for å markere seg som den uovertrufne kubikk-kongen en gang for alle. For den japanske motorsykkelprodusenten lanserer i disse dager rekorder på løpende bånd. Forrige fredag omtalte vi Honda VTX 1800, et beist med en V-twin-motor på hele 1.795 ccm. Og nå kommer altså en helt ny Gold Wing-motor, på fantastiske 1.832 kubikkcentimeter.

Elektronisk innsprøytning

Den nye Gold Wing-motoren er altså over 300 ccm større enn forgjengeren, som "bare" hadde et slagvolum på 1.520 ccm. Motorkonstruksjonen er imidlertid uforandret, for under kåpen finner du en sekssylindret væskekjølt bokser, med to ventiler per sylinder. Men i motsetning til dagens europeiske utgave, som er utstyrt med forgasser, får den nye motoren elektronisk innsprøytning.

Mer kraft

Resultatet er 118 hestekrefter og et dreiemoment på mektige 169 newtonmeter. Til sammenligning yter dagens motor 100 hestekrefter og 150 Nm. Ifølge Honda skal motorens utslipp være så beskjedne at den vil klare avgasskravene i California, som er verdens strengeste.

Smalere

Også utseendemessig har Gold Wing gjennomgått omfattende endringer. Forfra er sykkelen nesten ikke til å kjenne igjen. Den har nemlig blitt mye smalere enn forgjengeren. I tillegg har den fått en moteriktig delt lyskaster. Blinklysene er nå integrert i speilene og de store forkrommede beskyttelsesdekslene rundt skivebremsene har forsvunnet.

Sett fra siden er ikke forskjellene like store. Men Gold Wing-kjennere vil legge merke til at refleksene på sidekoffertene er borte og at deler av rammen nå har blitt synlig.

Bakparten har fått fire separate baklys, i motsetning til forgjengeren, som har to lange lyslister. Den lille spoileren på toppen av koffertlokket har forsvunnet.

Godsaker i fleng

Den nye Gold Wingen er proppfull av eksklusive og artige løsninger. ABS- og kombibremser er selvsagt standardutstyr. Bakdemperens forspenning kan justeres ved hjelp av knapper på styret. Man kan også programmere inn to forhåndsvalg, for eksempel én for solo-kjøring og én for kjøring med passasjer. Gold Wing har også fått enkelsving bak, noe som blant annet gjør det enklere å skifte dekk.

Bagasjeplass som en småbil

Den elektroniske fartsholderen er i følge Honda ny og bedre. Det samme gjelder den elektriske reversen. Gold Wing kan også skilte med fjernstyrt sentrallås. Denne låser de tre koffertene, som til sammen rommer 147 liter. Til sammenligning har for eksempel småbilen Seat Arosa 130 liter bagasjeplass.

Stereo og intercom

Kåpen rommer også flere små oppbevaringsrom, blant annet ett for det medfølgende verktøysettet. Stereoanlegg med to 25 watts høyttalere er integrert i interiøret og uttak for intercom er på plass. De to lyskasterne med hele fire lykter kan justeres vertikalt ved hjelp av en knapp og blinklysene slår seg automatisk av etter en viss tid. Med andre ord er det mye å glede seg til for den som er glad i motorsykkelkjøring og som samtidig har en forkjærlighet for knapper og duppeditter. Norske motorsyklister vil nok imidlertid savne holkevarmere, men slike blir heldigvis tilgjengelig som ekstrautstyr.

Ingen lettvekter

Gold Wing er en ekte langtursykkel, og er blant de større på markedet. Akselavstanden er for eksempel hele 1.691 centimeter. Og vekten? Jo, Gold Wing er faktisk slanket med 12 kilo. Den er likevel fortsatt blant de tyngre tohjulingene som finnes. Tørrvekten er nemlig 360 kilo, eller sagt med andre ord; Gold Wing veier mer enn dobbelt så mye som slektningen CBR 900 RR Fireblade.

Klikk her for å komme tilbake til hovedartikkel fra Intermot 2000.