MC-nyhetene 2001: Rå design fra MZ

MZ har en lang og vanskelig historie bak seg. Men nå skjer det spennende ting hos Tysklands eldste motorsykkelprodusent.

Historien om MZ går helt tilbake til 1907, da dansken Jørgen Skafte Rasmussen begynte å utvikle motorsykler i den lille byen Zschopau i keiserriket Tyskland. Den første motorsykkelen, en 150-kubikker, ble lansert under navnet DKW i 1922. Produksjonen gikk for full maskin helt til den annen verdenskrig.

Men da de østlige delene av Tyskland ble okkupert av Sovjetunionen i 1945, ble det satt et foreløpig punktum for motorsykkeleventyret i Zschopau. Russerne demonterte hele fabrikken og snart ble Zschopau en del av Øst-Tyskland.

Over to millioner sykler

11 år senere, i 1956, ble det imidlertid blåst liv i motorsykkelproduksjonen igjen, og en ny fabrikk så dagens lys. Den nye fabrikken fikk navnet Motorradwerk Zschopau, forkortet MZ. I løpet av de neste 30 årene produserte fabrikken mer enn to millioner motorsykler.

Men i 1989 hendte det store ting i Europa igjen. Berlin-muren falt og i 1990 ble de to tyske statene gjenforent. Dermed forsvant den statlige subsidieringen MZ hadde nytt godt av. Møtet med markedsøkonomien ble mer enn MZ klarte å takle og i 1991 ble driften stanset igjen.

Nytt navn og ny logo

Men denne gangen ble ikke ørkenvandringen like langvarig. For allerede i 1992 startet motorsykkelproduksjonen opp igjen. Denne gangen med nytt navn, Motorrad- und Zweiradwerk, forkortet MuZ. Samtidig fikk syklene en ny logo.

Ny fabrikk og frisk kapital

I likhet med flere andre øst-europeiske bil- og motorsykkelprodusenter forlot også MuZ totaktsmotorene. De nye motorsyklene ble derfor utstyrt med innkjøpte firetaktsmotorer fra Rotax. I 1994 flyttet de ansatte inn i en nybygd fabrikk og i 1996 ble MuZ kjøpt av et malaysisk selskap. Malayene sørget for sårt tiltrengt kapital.

Yamaha-motorer

I 1996 kom så modellen Skorpion, som fikk Yamahas ensylindrede 660-motor under tanken. Skorpion kommer i dag i fem utgaver; Tour, Traveller, Sport, Replica og Cup. I 1997 kom moro-sykkelen Mastiff og offroaderen Baghira, også disse med 660-motor. I tillegg produserer fabrikken, som i fjor tok tilbake MZ-navnet, 125-kubikkere og mopeder.

Herlig design

Beklager – dette elementet er ikke lenger tilgjengelig.

Men nå har fabrikken virkelig bestemt seg for å slå på stortromma. For på Intermot-messen i München viste MZ fram sin nyeste stolthet; MZ 1000 S. Designmessig er sykkelen noe av det mest spennende som har blitt vist de siste årene. MZ har nemlig bestrebet seg på å unngå å lage en eneste avrundet vinkel. Den delte fronten med de fire lyktene og den svært lange og sotede vindskjermen er en fryd for øyet, og både kåpe og bakpart trekker tankene mot moderne jagerfly. Også instrumentene skiller seg fra mengden. Blant annet er underdelen av speedometeret elegant integrert i turtelleren.

Enorm paralelltwin

Det store spørsmålet er selvfølgelig om teknikken klarer å holde følge med den imponerende designen. Foreløpig er det svært lite informasjon som har lekket ut, men det er i alle fall klart at 1000 S vil bli utstyrt med en nyutviklet paralell-twin på tusen kubikkcentimeter. Paralelltwin-konstruksjonen, altså to sylindre ved siden av hverandre, er i dag relativt sjelden, og MZ-motoren vil bli den største paralell-twinnen på markedet.

180 kilo

Ifølge Moto Mania as, som importerer MZ til Norge, vil motoren sannsynligvis utvikle omlag 100 hestekrefter og blir altså ikke blant de sprekeste. Den manglende effekten kompenseres imidlertid ved lav tørrvekt. For ifølge ryktene skal ikke sykkelen veie mer enn cirka 180 kilo. Videre blir 1000 S satt opp med godsaker som opp-ned-gaffel fra White Power og store skivebremser fra Brembo.

Sykkelen skal settes i produksjon i løpet av neste år, men er sannsynligvis ikke på plass i butikkene før våren 2002. Prisen vil ifølge Moto Mania ligge mellom 180.000 og 190.000 kroner.

Klikk her for å komme tilbake til hovedartikkel fra Intermot 2000