MC-nyhetene 2001: Oppgradert Aprilia RSV Mille

I løpet av de to årene som har gått siden RSV Mille ble lansert, har over 11.000 sykler forlatt Aprilia-fabrikken. Nå kommer andre generasjon av den potente italieneren.

GITTER: Kjennere vil legge merke til at kåpeplasten under Mille-salen er erstattet av et gitter. Vis mer

Utviklingsavdelingen hos Aprilia sto nok overfor et vrient dilemma da de skulle bestemme seg for om RSV Mille skulle oppgraderes eller ikke. På den ene siden har sykkelen solgt svært godt, noe som tyder på at folk var fornøyd med sykkelen slik den var. Forandringer kunne derfor i verste fall føre til at sykkelen mistet popularitet. På den annen side går utviklingen i MC-bransjen svært raskt. Nye modeller lanseres på løpende bånd og det går ikke mange år fra en sykkel er lansert, til mange oppfatter den som gammeldags.

200 endringer

Aprilia har derfor valgt et kompromiss - mange, men små, endringer.
En av de mest synlige er tanken, som har blitt kortere, lavere og lettere. Ulempen er at den tanken nå kun rommer 18 liter, to liter mindre enn den gamle. Kjennere vil også legge merke til at kåpeplasten under salen er blitt erstattet av gitter. Også selve salen er ny, i likhet med både frontlykt, vindskjerm, kåpe og blinklys. Endringene er langt fra dramatiske, men sykkelen har fått et noe mer aggressivt utseende.

187 kilo

I likhet med de alle fleste moderne sportssykler, har også RSV Mille blitt tvunget gjennom en slankekur. I tillegg til den nye tanken, har også et nytt batteri og de nye lyktene bidratt til å slanke sykkelen med to kilo. Tørrvekten er dermed nede i 187 kilo. Vi synes imidlertid det er synd at Aprilia har ofret styredemperen på veien mot en lettere sykkel.

130 hestekrefter

RASKERE: Med sine 130 hestekrefter skal 2001-utgaven av RSV Mille være god for 280 kilometer i timen. Vis mer

Heller den herlige V-twin-motoren slapp unna når RSV Mille skulle oppgraderes. Blant annet har innsuget og stempeltoppene fått ny design, og innsugningsventilene har blitt større. Dette, ved siden av ny programmering av den elektroniske innsprøytningen, har resultert i at Mille-motoren nå yter 130 hestekrefter, en økning på to. RSV Mille skal nå være god for 280 kilometer i timen, en økning fra 270. Den økte effekten har imidlertid gått på bekostning av det maksimalt dreiemoment, som er redusert fra 103 til 101 newtonmeter.

Høyere motorfeste

Hvis vi tar oss en nærmere kikk på sykkelens chassis, finner vi ut at det har skjedd endringer også her. Motoren er festet fem millimeter høyere i rammen enn på forgjengeren, noe som ifølge Aprilia blant annet skal gjøre sykkelen mer letthåndterlig i svinger.
For å kompensere for den endrede vertikale vektfordelingen, har Aprilia valgt å øke gaffelvinkelen fra 24,5 til 25 grader. Dermed har også forspranget økt fra 95 til 99 millimeter. Den vakre baksvingen er selvsagt beholdt, men svingarmsbolten har blitt flyttet tre millimeter opp, noe som skal sørge for optimalt kjedestrekk.

Snaue 195.000 kroner

Den norske Aprilia-importøren, Haro Skandinavia, opplyser at nye utgaver av RSV Mille vil være tilgjengelige i Norge allerede fra februar neste år. Prisen blir til sommeren 194.900 kroner, en økning på 5.000 kroner i forhold til årets priser. 2001-utgaven kommer i fargene svart/rød, rød/svart og blå/svart.

RSV Mille R

EKSKLUSIV: Mille R er blant annet utstyrt med både Öhlins forgaffel og bakdemper. Vis mer

RSV Mille er en ekte sportssykkel. Likevel har Aprilia helt siden lanseringen av sykkelen laget en enda mer sportslig versjon - RSV Mille R. Mille R er blant annet utstyrt med både Öhlins forgaffel og bakdemper. Sykkelen kan i tillegg skilte med en rekke karbon-fiberdetaljer og spesielle felger.

Snaue 220.000 kroner

2001-utgaven av Mille R er slanket med to kilo og er dermed kommet ned 183. Motoren er den samme som den du finner under tanken på den ordinære Mille, selv om effektkurven er endret. Mille R har stort sett gjennomgått de samme endrigene som Mille. Hvis du drømmer om en Mille R, må du belage deg på å punge ut med 219.900 kroner. Mille R kommer i farvene svart/rød, gul/svart.

Vi har prøvekjørt 2000-modellen av RSV Mille. Artikkelen finner du her.

Klikk her for å komme tilbake til hovedartikkel fra Intermot 2000.