MC-nyhetene 2001: Nytt medlem i Ducatis Monster-familie

Dagens Monster 900 er elegant og rampete, men har manglet en motor som står i forhold til det rå utseendet. Det har Ducati nå gjort noe med. Svaret heter Monster 900 S4.

MC-nyhetene 2001: Nytt medlem i Ducatis Monster-familie

For mens den ordinære utgaven av Monster er utstyrt med en luftkjølt motor på 904 ccm og kun to ventiler per sylinder, har Monster S4 blitt utrustet med motoren som sitter i Ducati 900 ST4. Denne motoren er selvsagt også en V-twin med L-utseende, men er noe større, 916 ccm, væskekjølt og har fire ventiler per sylinder. Ducati har tatt ut 101 hestekrefter av motoren, noe som gjør S4 hele 23 hestekrefter sprekere enn den ordinære Monster 900.

Også dreiemomentet er betydelig sterkere i S4. Motoren yter nemlig respektable 92 Nm ved 7.000 o/min. Til sammenligning yter den vanlig Monster-motoren på 904 ccm 73 Nm ved 6.750 o/min.

Tok i bruk PC

Monster S4 er den første sykkelen Ducati har utviklet ved hjelp av 3D-programmer. Dette har ifølge Ducati vært medvirkende til en dramatisk reduksjon av tiden fra prosjektstart til en ferdig utviklet sykkel. Vi er imidlertid ikke sjokkert over at det gikk raskt å utvikle S4. For ifølge Ducatis pressemateriell er det ikke så mye som skiller S4 fra en vanlig Monster, bortsett fra motoren.

Lengre og høyere

De viktigste endringene ligger i at akselavstanden er økt med én centimeter til 144, gaffelvinkelen er økt fra 23 til 24 grader og setehøyden er økt med drøye tre centimeter til 80,3. I tillegg er S4 blitt to centimeter høyere for å gi bedre bakkeklaring. Er du oppmerksom vil du legge merke til at bakfelgen på S4 har fem eiker, i motsetning til andre monstre, som har tre.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Og de som har forelsket seg i Cromo-versjonen av Monster, med sin forkrommede tank, kan glede seg over at også S4 kommer i en Cromo-utgave.

Vi har testet Ducati 900 Monster Cromo. Testen kan du lese her.

Klikk her for å komme tilbake til hovedartikkel fra Intermot 2000