MC-nyhetene 2001: Ny Suzuki GSX-R 600 - Sterk og superslank

Suzuki har åpenbart bestemt seg for å gjenerobre supersport-klassen. I løpet av to år har nemlig den japanske storprodusenten lansert hele fire nye gateracere.

MC-nyhetene 2001: Ny Suzuki GSX-R 600 - Sterk og superslank

  1. Stort bilde bakfra
  2. Stort bilde fra siden
  3. Stort bilde forfra

Aller mest oppsikt vakte Suzuki med høyhastighets-monsteret GSX-R 1300 Hayabusa. Hayabusa ble lansert i 1999 og var god for over 300 kilometer i timen i faktisk fart.

Så, i år, kom en helt ny utgave av GSX-R 750. Også denne sykkelen er egnet til å ta pusten fra føreren. For med en motor som yter hele 141 hestekrefter og en tørrvekt på 166 kilo, byr GSX-R 750 på en fantastisk akselerasjon.

Ny GSX-R 1000

Men Suzuki ga seg ikke med disse to modellene. For på den store MC-messen i München i september ble lakenet trukket av nye Suzuki GSX-R 1000. Med sine 160 hestekrefter og 170 kilo vil denne sykkelen bli en farlig utfordrer for både Honda CBR 900 RR Fireblade, Kawasaki ZX-9R og Yamaha YZF R1.

Ekstremt lett

Samtidig lanserte Suzuki en helt ny GSX-R 600. Sykkelen er bygget med GSX-R 750 som forbilde, og er som sin storebror ekstremt lett. Tørrvekten er faktisk presset ned i utrolige 163 kilo. Sykkelen er altså hele seks kilo lettere enn Yamaha YZF R6 og er dermed blitt den letteste sykkelen i 600-klassen.

Elektronisk innsprøytning

GSX-R 600 har også fått en helt ny motor. Den firesylindrede rekkemotoren har selvsagt to overliggende kamaksler og fire ventiler per sylinder og henter luft fra en trykksatt luftfilterboks. Men i motsetning til forgjengeren, som hadde forgassere, blir sylindrene fóret ved hjelp av elektronisk innsprøytning.

Til neste år blir det dermed kun to deltakere i 600-klassen som fortsatt benytter seg av forgassermating; Kawasaki ZX-6R og Yamaha YZF R6. Triumph TT 600, nye Honda CBR 600 F og nye Suzuki GSX-R 600 har alle fått elektronisk innsprøytning.

R6 fortsatt mest effekt

Til tross for elektronisk innsprøytning og moderne løsninger, har ikke Suzuki klart å hente ut like mange hestekrefter som Yamaha. For mens YZF R6 kan skilte med 120 sinte hestekrefter, må GSX-R 600-eiere nøye seg med snaue 116 hestekrefter ved 13.000 o/min. Takket være den lave vekten oppnår imidlertid GSX-R 600 et like imponerende effekt/vekt-forhold som YZF R6 - 0,71 hestekrefter per kilo.

Maksimalt dreiemoment er 67,6 Nm ved 10.800 o/min, en økning på en drøy newtonmeter i forhold til forgjengeren. Ifølge den norske Suzuki-importøren, Erling Sande AS, skal sykkelen klare 254 kilometer i timen.

Spissere

Sammenlignet med forgjengeren har nye GSX-R 600 fått en spissere front. Frontlykten har blitt hjerteformet og de to luftinntakene er utstyrt med et røft gitter. Også den nye modellen har delt sal, og det ser ut til at fastback blir standardutstyr.

Den nye sykkelen har et langt mer moderne utseende enn forgjengeren. Vi synes imidlertid at design-avdelingen kunne ha valgt en mer elegant baksving. Heller ikke forgaffelen er preget av eksklusivitet. Men så er det heller ikke design som er det viktigste når du velger sykkel i denne klassen.

Digitalt speedometer

I likhet med Honda, har også Suzuki valgt å forlate den analoge fartsmåleren. Men i motsetning til Honda, Triumph og Yamaha, har Suzuki valgt å plassere speedometeret til høyre for turtelleren. Til våren blir det dermed kun Kawasaki ZX-6R som ikke er utstyrt med digitalt speedometer i 600-klassen

Sparsomt med informasjon

Suzuki har dessverre vært sparsom med informasjon om sin nye 600-kubikker. Men ifølge våre kilder skal akselavstanden være redusert fra 1.390 til 1.385 millimeter. Setehøyden er derimot øket fra 81 til 83 centimeter. Forskivene er som tidligere 320 millimeter i diameter og er dermed fortsatt størst i klassen.

Vi har dessverre ikke klart å få tak i bekreftet informasjon om vektfordeling, gaffelvinkel eller forsprang. Ifølge Erling Sande skal imidlertid alle tekniske data være tilgjengelige i desember. Prisene er heller ikke klare, og vi venter spent på om de norske importørene vil klare å presse 600-kubikkerne ned i 140.000 kroner også neste år.

Klikk her for å komme tilbake til hovedartikkel fra Intermot 2000.