MC-nyhetene 2001: Ny mellomklasse-glider fra Suzuki

Når en sykkel skal gis et klassisk utseende, er det en rekke virkemidler som kan tas i bruk. Suzuki tok i bruk de fleste da de utviklet Suzuki VL 800 Intruder Volusia.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Volusia har blant annet fått fete klassiske skjermer og en fet og slak gaffel i polert aluminium. Sittehøyden er selvfølgelig lav, 70 centimeter, og salen er todelt. Førerens sittepute er bred og klassisk, mens passasjerens enkle sittepute er montert på toppen av bakskjermen. Volusia byr selvsagt på masse krom, men blir likevel ikke overdrevent jålete. Krommen balanseres nemlig av store svartlakkerte felter.

Selv om trommelbremser er et godt virkemiddel for å oppnå klassisk utseende, er det svært få produsenter som tar sjansen på å utruste moderne sykler med slike bremser på forhjulet. Trommelbremser har nemlig dårlig effekt sammenlignet med skivebremser. Volusia er derfor utstyrt med skivebrems.

Kraftig skive

Den perforerte skiven er hele 300 millimeter i diameter, men blir ikke så dominerende som størrelsen skulle tilsi. Forfelgen er nemlig 16 tommer i diameter og er satt opp med fete 130-90 dekk av ballong-typen. Den fete svartlakkerte forskjermen er også med på å trekke oppmerksomheten vekk fra den store bremseskiven.

Bakbremsen er imidlertid av den klassiske trommeltypen. Trommelen er 180 millimeter i diameter og har i oppgave å få stopp på en 15-tommers felg med 170/80-dekk.

Tjukk og god

Motoren bare er 805 kubikkcentimeter stor, men Suzuki har likevel klart å gi sykkelen et kompakt utseende. For selv om motoren er vannavkjølt, har Suzuki støpt kjøleribber på sylindersidene. Dette fører til at motoren fyller ut en del av tomrommet som ellers ville ha oppstått under tanken. Den store luftfilterboksen, den store girkassen og de fete eksosrørene bidrar også til å gi et kompakt og solid utseende.

Volusia vil konkurrere i glider-segmentet, og har derfor fått et bredt styre. Glider-imaget styrkes ved at instrumenteringen er plassert på tanken og at fothvilerne er plassert langt fremme. Gaffelvinkelen er på 33 grader og akselavstanden er hele 164, 5 centimeter.

Mystisk motor

Girkassen har fem trinn og kraftoverføringen foregår ved hjelp av kardang. Men når det gjelder motoren, har Suzuki vært sparsom med informasjon. Det som er klart er at det er 45 graders mellom de to sylindrene, som til sammen har et slagvolum på 805 kubikkcentimeter. Stemplenes slaglengde er 74,4 millimeter og hver sylinder har fire ventiler.
Tåken kommer imidlertid svevende når det kommer til effekt og dreiemoment. Suzuki har nemlig foreløpig valgt å holde dette hemmelig. Ifølge Suzuki-importør Erling Sande skal imidlertid denne informasjonen slippes i løpet av helgen, og vi lover å oppdatere denne artikkelen så snart tallene blir tilgjengelige for pressen.

Lav effekt?

I utgangspunktet er det vært naturlig å tenke seg at en slik motor skulle yte mellom 50 og 60 hestekrefter. Men ifølge Suzuki skal motoren yte maksimalt dreiemoment allerede ved 2.500 o/min. Vi mistenker derfor at effekten vil bli noe lavere.

120.000 kroner

Det er allerede bestemt at VL 800 Intruder Volusia skal tas inn til Norge. Volusia kommer i farvene svart/rød og svart/hvit og prisen vil ligge rundt 120.000 kroner. Dermed blir sykkelen noe dyrere enn to åpenbare konkurrenter; Kawasaki VN 800 Classic (114.900 kr) og nykommeren Honda VT 750 DC Black Widow (114.900 kr).

Klikk her for å komme til hovedartikkel fra Intermot 2000.