MC-nyhetene 2001: Lang og lav enke fra Honda

Honda VTX 1800 sikret Honda oppmerksomhet blant custom-entusiaster på årets MC-messe i München. VTX 1800 er nemlig utrustet med tidenes største serieproduserte V-twin-motor.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

VTX 1800-motoren er ikke bare stor. I tillegg yter den 159 Nm ved 3.000 o/min, noe som var medvirkende til at den fikk så stor oppmerksomhet.
Dette resulterte i at en annen custom-nyhet fra Honda, VT750DC Black Widow, havnet i skyggen. Men sett fra et økonomisk synspunkt, er den sorte enken minst like interessant som sin voldsomme storebror. For mens VTX 1800 sannsynligvis vil runde 200.000-kroners-grensen, slipper du unna med snaue 115.000 kroner hvis du velger Black Widow.

Masse krom

Hva får du så for pengene? Jo, Black Widow er en fullvoksen custom-sykkel med all den krommen som skal til for å gi deg den riktige følelsen. Akselavstanden er 164 centimeter og tørrvekten 221 kilo. Du får med andre ord mye sykkel for pengene.

Men selv om sykkelen er stor og tung, trenger du ikke å være stor for å trives i salen. Sittehøyden er nemlig kun 67,5 centimeter, noe som gjør enken godt egnet også for jenter. Sittehøyden er faktisk så lav at du må besøke nærmeste Harley-Davidson-forhandler hvis du har ønske om å sitte enda nærmere bakken.

Kjededrift

Sykkelen er selvsagt satt opp med to forkrommede bakdempere og trommelbrems i senter av bakhjulet. Det som er litt mer uvant, er at Honda har valgt å satse på kjededrift. Dette er uvanlig i custom-verdenen, hvor kardang- og remdrift dominerer.

63 Nm ved 3.000 o/min

Motoren er hentet fra VT 750 C2 Shadow, og er en væskekjølt V-twin med 745 kubikkcentimeter slagvolum. Motoren har tre ventiler per sylinder, men klarer seg med enkle overliggende kamaksler. Effekten er relativt beskjeden og begrenser seg til 45 hestekrefter ved 5.500. Men med tanke på hva slag sykkel vi her snakker om, er det langt mer interessant at motoren yter 63 Nm ved 3.000 o/min.

Kreftene overføres til bakken via fem gir og et bakdekk med dimensjonen 160/80-15. Fordekket er i dimensjonen 110/80-19, altså relativt smalt, men stort. Custom-sykler har som regel begrenset tank-kapasitet, og Black Widow er intet unntak. Du får nemlig ikke plass til mer enn 13,4 liter bensin før det renner over.

Spesiell lyktkåpe

I original utførelse har enken et relativt ordinært utseende. Men hvis du kjøper den spesielle lyktkåpen som er å få som ekstrautstyr, vil du garantert vekke oppmerksomhet. For denne lille kåpen er nemlig alt som skal til for å gi sykkelen et helt spesielt utseende.

Honda tilbyr i tillegg til lyktekåpen en lang liste med ekstrautstyr, deriblant singel-sal, ryggstøtte, vindskjerm og sidevesker.

Ifølge den norske Honda-importøren, Kellox AS, er de første enkene allerede på plass i Norge. Og prisen blir altså relativt overkommelig, 115.000 kroner. Som navnet tilsier kommer Black Widow selvsagt i svart utførelse. I tillegg er en mørk grå utgave også tilgjengelig.

Klikk her for å komme til hovedartikkel fra Intermot 2000.