MC-nyhetene 2001: Kawasaki ZRX har stiftet familie

Kawasaki ZRX 1100 går nå i graven, men tilhengere av muskelsykler trenger ikke fortvile. For stafettpinnen overtas av ZRX 1200.

Gjennom å øke ZRX-motorens boring og slaglengde, har Kawasaki økt slagvolumet fra 1.052 til 1.164 ccm. Den nye sylinderblokken er i aluminium, noe som gjør motoren én kilo lettere enn den mindre forgjengeren. Motoren mates fortsatt ved hjelp av forgassere og har er utrustet med fire ventiler per sylinder og to overliggende kamaksler.

Hemmelighetskremmeri

Av en eller annen merkelig grunn har ikke Kawasaki oppgitt hvor mange hestekrefter den nye motoren yter. Men med utgangspunkt i at forgjengeren utviklet 106 hk fra 1.052 ccm, er det ikke utenkelig at den nye motoren yter nærmere 120 hk. Kawasaki hevder i hvert fall at den nye kraftkilden har et betraktelig kraftigere mellomregister enn forgjengeren.

Tre varianter

Minst like interessant er det at ZRX 1200 nå kommer i tre utgaver. ZRX 1100 var kun tilgjengelig med lyktkåpe, populært kalt bikini. Den nye ZRX 1200 kommer også som bikini-variant og får navnet ZRX 1200 R. I tillegg kommer en helt naken utgave. Denne kalles kort og godt ZRX 1200.

Touring-modell

Den tredje varianten har fått navnet ZRX 1200 S. Denne er utstyrt med halvkåpe, en relativt stor vindskjerm og mer aerodynamiske speil. Den skal derfor ifølge Kawasaki også egne seg for touring. S-modellen kommer i likhet med R-modellen i en rekke farver. Den nakne utgaven kommer imidlertid kun i grå, eller Champagne Gold, som Kawasaki kaller farven.

Fetere bakdekk

Felles for dem alle er de store forbremsene. To flytende 310 mm skiver med seksstemplede kalipere skulle gi brukbar bremsekraft. Bakbremsen består av en 250 mm skive.

ZRX har også fått bredere bakdekk. Bakfelgen har vokst med en halv tomme til 5,5 tommer og 170/60-17-dekket er erstattet med dimensjonene 180/50-17.
Akselavstanden har samtidig økt med 12 mm til 1.465 mm. Bakdrevet har mistet tre tenner og er nå nede i 42, noe som skulle borge for høyere topphastighet.

S-modellen til Norge

Den norske Kawasaki-importøren, Colbjørnsen & Co, har allerede bestemt seg for å ta inn ZRX 1200 S. Om ZRX 1200 og 1200 R blir tatt inn på lager, er foreløpig usikkert. Begge kan imidlertid bestilles.

De norske prisene er foreløpig ikke klare, men som en følge av høy yen-kurs og økt effekt- og volumavgift, går vi ut i fra at prisen vil overstige 170.000 kroner, som er summen du i sommer måtte ut med for en ZRX 1100.

Klikk her for å komme tilbake til hovedartikkel fra Intermot 2000.