MC-nyhetene 2001: Italiensk hurtigtouring

Målet med Futura er å tilby en sprek touringsykkel med V-twinmotor, og Aprilia hevder selv at Futura er den første sportsmotorsykkel til turbruk.

MC-nyhetene 2001: Italiensk hurtigtouring


Under utviklingen av RST Futura ble det prioritert at det skal være inspirerende og gøy å kjøre tur. V-twin motoren, som er den samme som brukes i Mille og Falco, har blitt modifisert for turkjøring med det resultat at motoren har blitt mer fleksibel og arbeider lettere på lave turtall.

60° V-twin

Motoren i RST Futura har gjennomgått en del modifiseringer for å bli mer tilpasset touringbruk. Motoren er på 998 kubikk, den har to overliggende kamaksler, 4 ventiler per sylinder og elektronisk bensininnsprøytning. Ytelsen er 113 hester ved 9.250 o/min og dreiemomentet ligger på 96 Nm ved 7.250 o/min. Effekten besørges ned i asfalten gjennom en sekstrinns girkasse. Tørrvekten er 210 kilo.

Målgruppe

Futura henvender seg til kunder som ikke vil kjøre på bane eller bedrive andre racingaktiviteter, det er kjøreglede langs offentlige veier som er Futuras store fortrinn. Spenning, god ytelse i mellomregisteret og en komfortabel tilværelse bak en stor nok kåpe er hovedargumentene for å kjøpe denne sykkelen. Futura skal også være godt tilpasset kjøring med passasjer. Som ekstrautstyr kan du velge et originalt koffertsett.

Tekniske detaljer

MC-nyhetene 2001: Italiensk hurtigtouring

RST Futura har en eksospotte under setet. Dette gjør at koffertene på siden kan festes tett inntil sykkelen. Denne løsningen ser bra ut, i tillegg til at det blir mindre luftmotstand og turbulens.

For å gjøre bensinpåfylling så enkel som mulig, er bensinlokket plassert på høyre siden av tanken. Dette gjør at du kan fylle tanken helt full med sykkelen stående på sidestøtten.

Futura har blitt utviklet ved hjelp av vindtunnel. Dette har visstnok medført at turbulens er redusert til et minimum og vindskjermingen er meget god for både fører og passasjer.

Fjæring og demping

Gaffelen er av merket Showa og har en diameter på 43 millimeter. Bak er det en progressiv enkeldemper. Både foran og bak kan du justere returdemping og forspenning. Bremsene foran består av to 300 millimeter flytende skiver og blir bitt av firestemplete kalipere. Bak er det en 255 millimeter skive som bremses av en tostemplet kaliper. Dekkene er i dimensjon 120/70-17 foran og 180/55-17 bak.

Klikk her for å komme tilbake til hovedartikkel fra Intermot 2000.