MC-nyhetene 2001: Husaberg med nye motorer

MC-nyhetene 2001: Husaberg med nye motorer
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Sammenlignet med de fleste av sine konkurrenter, er Husaberg en ung motorsykkelprodusent. Men i løpet av bare 12 år har entusiastene bak Husaberg klart å etablere seg som seriøse aktører på "dirt-bike"-markedet.

Historien om Husaberg startet i 1986, da svenske Husqvarna solgte sin motorsykkel-divisjon til italienske Cagiva. Husqvarna hadde produsert motorsykler i Sverige helt siden 1903, og en enorm frustrasjon bredte seg blant de ansatte i Husqvarnas motorsykkel-divisjon. Men de svenske motorsykkel-entusiastene ga ikke opp. Tvert i mot klarte de å samle kreftene, og allerede i 1988 var et helt nytt motorsykkel-merke født: Husaberg.

Firetaktere

I 1986 var de aller fleste crossere utstyrt med totaktsmotorer. Husaberg-gjengen bestemte seg imidlertid for å satse på firetaktere. Og det tok ikke lang tid før det skulle vise seg at Husaberg-fabrikken hadde gjort et lurt valg. For allerede i 1990 var de første løps-seirene innkassert.

Husaberg har hele tiden vært trofaste mot "dirt-bike"-konseptet, men i dag kan fabrikken tilby et bredt utvalg av motorsykler. For i tillegg til konkurranse-crossere, produserer Husaberg nå også gatesykler.

Enduro-familien

Den ene av familiene, som er tillatt å kjøre på offentlig veg, er enduro-syklene. Disse syklene har fått det norrøne navnet Loke. Loke-familien har beholdt de viktigste trekkene fra konkurranse-crosserne, og har blant annet store felger, knastedekk, høy bakkeklaring og lang fjæringsvei. Men i motsetning til crosserne, er enduro-syklene blant annet utstyrt med fartsmåler, frontlykt, baklys og skilt.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Tre motorer

2001-utgavene av Loke kommer med tre motoralternativer; FE400E, FE 501E, og FE 650E. I forhold til årets motorer, har de nye motorene blant annet fått bedre kjøling og smøring, samt en kontraroterende balanseaksel. Sistnevnte skal utligne rotasjonskreftene fra veivakselen, noe som ifølge Husaberg skal sørge for både reduserte vibrasjoner og begrensede gyrokrefter. Dette skal i sin tur gjøre sykkelen mer lettkjørt, spesielt i høy hastighet i vanskelig terreng.

Valgbar tenningskurve

Alle 2001-modellene blir i tillegg utstyrt med en artig dings på styret. Ved hjelp av en vippeknapp kan du nemlig velge mellom to ulike tenningskurver, "Lo" og "Hi". "Hi"-alternativet sørger for å gi motoren en mer hissig karakter.

Må strupes hardt

I fulleffekt-versjon yter 400-motoren omlag 45 hestekrefter på bakhjulet. 501-motoren yter cirka 50 hestekrefter mens 650-motoren yter omlag 60.

Men det er ett stort problem med disse motorene - de utvikler for mye støy. Derfor må de strupes ekstremt hardt for å klare EU sine støykrav, som også Norge følger. For å klare disse støykravene må motoren strupes så hardt at de ikke yter mer enn latterlige 15 hestekrefter.

Motorkyndige har selvsagt muligheten for å fjerne strupingen. Problemet er at sykkelen da ikke lenger er lovlig å kjøre på vei. Dette kan igjen føre til problemer med både myndigheter og forsikringsselskap. De strenge støykravene har derfor åpenbart begrenset salget av enduro-sykler, noe som blant andre rammer Husaberg.

Super-motard-familien

MC-nyhetene 2001: Husaberg med nye motorer

Den andre gate-familien fra Husaberg kalles Odin, og har forkortelsen FS. FS-syklene er såkalt super-motarder, som skiller seg fra enduro-versjonene ved sine små felger. For mens enduro-syklene har 21-tommere foran og 18-tommere bak, har super-motarden 17-tommere både foran og bak. Super-motardene er til forskjell fra enduro-syklene også utstyrt med gatedekk. Odin-modellene har i tillegg en mye kraftigere forbrems enn enduroutgaven, og kan skilte med en skive på hele 320 millimeter i diameter.

Odin kommer med 400-kubikk og 650-kubikk. I likhet med enduro-utgavene har også super motard-utgavene elektrisk starter.

Moro-sykler

De første super-motard-syklene ble utviklet for å kjøre spesielle løp som gikk både på asfaltert bane og i løyper med jord og sand. Super-motard-syklene ble imidlertid raskt populære på kontinentet, og er ifølge entusiastene blant de artigste sykkel-konseptene som finnes. Også Husabergs super-motard-modeller lider imidlertid under problemene med å oppfylle myndighetenes støykrav.

Den norske Husaberg-importøren, Morstad Motor, har allerede regnet ut neste års priser. Prisene på enduro-versjonene blir 87.900 kr for FE 400E, 92.900 kr for FE 501E og 98.900 kr for FE650E. Hvis du har planer om å kjøpe en super-motard, må du belage deg på å punge ut 96.900 kr for FS400E og 104.900 kr for FS650E.

Klikk her for å komme tilbake til hovedartikkel fra Intermot 2000