MC-nyhetene 2001: Honda VTX 1800 - Størst!

Honda VTX 1800 gjør andre V-twin motorer til småtteri. Den nye Vanguard-motoren skuffer ut 159 Nm, noe som gjør VTX 1800 til den kraftigste V-twin-cruiseren noensinne.


Med en gang vi så VTX 1800 fikk vi en mistanke om at dette var voldsomme saker, og det tok ikke lang tid før mistanken var bekreftet. I tillegg til vulgært og sexy utseende befinner det seg en vanvittig motor under tanken som yter over 100 hester. Sykkelen er i tillegg lang og lav og veier over 300 kilo.

Stor og sterk

Honda har prøvd seg på store cruisere før, og den forrige varianten var F6C Valkyrie, hvor de presset inn en sekssylindret Gold Wing-motor i en Custom-sykkel. Nå har de moderert seg til en V-twin, men de har slått til med et totalt sylindervolum hele på 1,8 liter.

Motoren yter 103 hester ved 5.000 omdreininger og dreiemomentet er hele 159 Nm ved 3.000 omdreininger. Motorvolumet er på 1.795 kubikkcentimeter. Boringen er på 101 millimeter, slaglengden er 112 millimeter og sylindervinkelen er 52 grader. Motoren har innsprøytning, samt én overliggende kamaksel og tre ventiler per sylinder..

Tekniske detaljer

. Hver sylinder har to tennplugger og digital tenning, og fremdriften skjer via kardang og fem gir.

Fjæringen er skikkelig dimensjonert og VTX har en 45 millimeter opp-ned gaffel med 13 centimeter vandring. Bak er det to dempere med justerbar forspenning og en vandring på 10 centimeter. For å stoppe en sykkel som veier 320 kilo trenger du skikkelige bremser. Foran sitter det to skiver på 296 millimeter som blir bitt av trestemplede kalipere. Bak sitter en 316 millimeter skive med en tostemplet kaliper.

Dekkdimensjonene står ikke tilbake for noen av de andre tekniske spesifikasjonene. Foran finner du et 130/70-18 dekk og bak vil et 180/70-16 dekk får oppgaven med å omdanne eksplosive stempelslag til fart.

Det foreløpige fargeutvalget strekker seg til rød, blå, sølv metallic og svart.

Klikk her for å komme tilbake til hovedartikkel fra Intermot 2000

Eller les prøvekjøringer på denne lenken.