MC-nyhetene 2001: Honda Varadero XL 1000 får lillebror

MC-nyhetene 2001: Honda Varadero XL 1000 får lillebror

Honda kan allerede i dag friste 16-åringer med sportssykkelen NSR 125 og custom-modellene CA 125 Rebel og VT 125 Shadow. Nå utvides modellprogrammet med en nyutviklet sykkel i offroad-segmentet.

Hondas utviklere har hentet inspirasjon fra muskelsykkelen XL 1000 V Varadero og nykomlingen Varadero 125 minner sterkt om sin storebror. Elementer som integrerte blinklys, lav forskjerm, stor tank, lang sal og høytsittende eksosanlegg er hentet direkte fra XL 1000 V.

Høy bakkeklaring

I likhet med storebror, er Varadero 125 en offroader av urban legning. For selv om bakkeklaringen er høy, 19 centimeter, og beskyttelsesdeksel er på plass under motoren, er sykkelen utrustet med gatedekk. Fordekk i dimensjonen 100/90 befinner seg på 18-tommers felger. Bak finner du et 130/80-17-dekk.

149 kilo

Likevel vil det nok være forsøket verdt å ta med seg sykkelen til nærmeste traktorveg. Vekten er bare 149 kilo, noe som skulle gjøre det mulig å holde noenlunde kontroll på den relativt høye sykkelen. Salen er nemlig plassert 80 centimeter over bakken. Forgaffelen har 150 millimeter vandring, i likhet med monobakdemperen, som forøvrig har justerbar forspenning.

Honda har utstyrt sykkelen med en firetaktsmotor og som storebror har Varadero 125 fått en vakker V-twin. De velkjente 15 hestekreftene er på plass ved 11.000 o/min, og motorens maksimale dreiemoment, 10,7 Nm, utvikles ved 9.500 o/min.

Store bremseskiver

Bremsene er selvsagt ikke like kraftige som på XL 1000, men så veier da heller ikke "lille-Varadero" 220 kilo. Derfor består forbremsen kun av en enkelt skive. Denne er til gjengjeld 276 millimeter i diameter. Bremsekaliperen foran er tostemplet.
Bakskiven er på respektable 220 millimeter, og stanses av en enstemplet kaliper. Dermed skulle det være mulig å få stopp på sykkelen også med baksetepassasjer.

Varadero 125 vil bli tilgjengelig i tre farver; blå, rød og svart. Den norske prisen er imidlertid foreløpig ikke klar.

Klikk her for å komme tilbake til hovedartikkel fra Intermot 2000.