MC-nyhetene 2001: Flere dinosaurer

Den meget omtalte Raptoren, som vi enda ikke har sett noe til her hjemme, har fått flere søsken og kompletteres nå med både en 650-kubikk og en ekstra påkostet 1000-kubikker.


I år skulle vi egentlig få stifte bekjentskap med Raptor og V-Raptor 1000. På grunn av lavt produksjonsnivå har dessverre ingen Raptorer funnet veien til Norge, men det hindrer ikke Cagiva i å lage nye varianter.

Xtra-Raptor

Xtra-Raptor er ny av året og er en videreutvikling av V-Raptor 1000. Det du først legger merke til, er at store deler av kåpe og deksler er laget i karbonfiber. Utseende blir eksklusivt og den skiller seg sterkt fra de andre Raptorene, som om det skulle være nødvendig. Gaffelen og demperen bak er fullt justerbar. Den nye demperen bak har også gjort det mulig og heve bakenden 50 millimeter, slik at akselavstanden har blitt 10 millimeter kortere enn på en vanlig Raptor. Styringen har blitt kvikkere, men en styredemper hjelper til med å holde styret i ro.

Suzuki-hester

Xtra-Raptor er motorisert av Suzuki, og det er en TL 1000-motor som gjør jobben. Motoren yter 105 hester ved 8.500 omdreininger 90 newtonmeter ved 7.000 omdreininger. Dette er en 90 grader V-twin med to overliggende kamaksler og fire ventiler per sylinder. Sylindervolumet er på 996 kubikkcentimeter og bensintilførselen skjer via elektronisk innsprøytning. Totalvekten er 197 kilo og tanken rommer 18 liter.

(V-)Raptor 650

V-Raptor 1000: Denne er ikke ny i år. Vis mer

En annen modell som er ny av året, er 650-modellen. Den er motorisert av en annen Suzuki-motor som stammer fra Suzuki SV 650 S. Dette er også en V-twin som i Raptor 650 yter 70 hester ved 9.000 omdreininger. Dreiemomentet er 63,5 newtonmeter ved 7.400 omdreininger, men denne har i motsetning til storebror ikke innsprøytning, men forgassere. Visuelt sett er den svært lik 1000-kubikkeren, men denne er utviklet for en bredere del av kjøpergruppen og er derfor billigere.

Foreløpig er det dessverre usikkert om modellene kommer til Norge, prisene er derfor ikke klare.

Les test av Ducati 900 Monster på denne lenken.

Klikk her for å komme tilbake til hovedartikkel fra Intermot 2000.