MC-nyhetene 2001: En klassiker er gjenfødt

Triumph fortsetter å bygge ut sitt utvalg av nostalgimodeller. Etter en pause på nesten 11 år er Bonneville tilbake på markedet, og den kraftige parallelltwin-motoren er fortsatt på plass.

MC-nyhetene 2001: En klassiker er gjenfødt


Motorsykkelentusiaster som har passert den mest hektiske ungdommen husker sikkert Triumph Bonneville. Den har vært borte fra markedet i nesten 11 år og kommer nå tilbake i god gammel støpning.

Historien bak

Triumph Bonneville ble vist høsten 1958 og kom på markedet våren etter. Den hadde parallell-twin på 650 kubikk og to forgassere. Motoren ytet 46 hester. I 1963 fikk sykkelen en stor oppgradering ved at motor og girkasse ble bygget i en enhet. Videre oppgraderinger ble gjort i 1971 da oljetanken ble innlemmet i rammen og det var mulig å få femtrinns girkasse som ekstrautstyr. I 1973 kom det også en modell med 750 kubikk, denne ble produsert i en fireventilsutgave med 54 hester og en 8 ventilsutgave med 60 hester. I 1975 forsvant 650 modellen, men 750 levde videre og fikk fra 1976 bremsepedalen på høyre side. I 1983 gikk Triumph konkurs og produksjonen lå nede i både 1984 og 1985. Nye eiere kom imidlertid på banen og 750 Bonneville levde helt til 1989. Det ble altså en pause på 11 år før dagens modell dukket opp.

Parallell twin

Bonneville kommer selvfølgelig med en parallelltwin og volumet er på 790 kubikkcentimeter. Motoren er luftkjølt, den har to forgassere og elektrisk oppvarming av forgasserne. Den har også digital tenning. Motoren yter 62 hester ved 7.400 omdreininger og dreiemomentet er 60 newtonmeter ved 3.400 omdreininger.

Vuggeramme

Den store to-sylindrete motoren hviler i en vuggeramme laget av runde stålrør. Baksvingen består også av runde stålrør og gaffelen har en diameter på 41 millimeter. Bak har du faktisk mulighet til å justere forspenningen.

Bonneville er utstyrt med forholdsvis store felger. Foran har den en 17 tommers felg med 100/90-19 dekk og bak har den en 17 tommers felg med 130/80-17 dekk.

Tank og vekt

Den nye varianten av Bonneville har en total lengde på 225 centimeter. Sittehøyden er på 77,5 centimeter og tørrvekten er 205 kilo. Tanken rommer 16 liter og den kommer i to fargekombinasjoner. Enten kan du få rød eller grønn i kombinasjon med sølv.

Prisen i Norge vil etter alt å dømme havne på 139.900 Kroner.

Relaterte tester

Kawasaki W650

Klikk her for å komme tilbake til hovedartikkel fra Intermot 2000.