MC-nyhetene 2001: BMW-roadster for kresne

BMW utvider roadsterprogrammet med R 1150 R. En ny sykkel med smakfulle detaljer og velkjent motor plukket rett ut av offroaderen R 1150 GS.


Motoren i R 1150 R kjenner vi godt. Den har vi kjørt R 1150 GS. Motoren yter 85 hestekrefter ved 6.750 omdreininger og har et dreiemoment på 98 Nm ved 5.250 omdreininger. Kurven for dreiemoment er forholdsvis flat og hoder seg over 90 Nm helt fra 3.000 og opp til 6.500 o/min.

Valgtfritt 6. gir

I motsetning til R 1150 GS har R 1150 R et lavere sjette gir. Dette er gjort for å gjøre sykkelen mer dynamisk i det høyeste giret. Et høyere sjette kan bestilles som ekstrautstyr for å oppnå lavere turtall og bedre komfort på langturer.

Sprotslig

I tillegg til at girutvekslingen er forandret er også fjæring og demping optimalisert for at sykkelen skal bli mer stabil på veien og rask å legge ned i svingene. Foran har BMW selvfølgelig Telelever-fjæring og bak har den Paralever. Demperne kan justeres for å tilpasse forskjellige føreres kjørestil og vekten som sykkelen skal bære.

Masse nytt

Kun frontlykt og instrumenthus er hentet fa den gamle R 1100 R. Resten av designen er ny. Forskjermen er todelt, aluminiumsfelgene har fem doble eiker, bensintanken har økt volum med 1,5 liter til 20,4 liter. Setehøyden er 80 centimeter med standard sete, men et sete som senker høyden med tre centimeter er også tilgjengelig.

Styret har blitt bredere og utrykker et mer sportslig preg. Sitteposisjonen skal bli mer behagelig og kontrollen over sykkel bedre. Hendler og brytere skal sitte logisk og lett tilgjengelig, men kjenner vi BMW rett har de de samme slitsomme blinklysbryterne.

Klikk her for å komme tilbake til hovedartikkel fra Intermot 2000