MC-kollisjonsputer kan bli virkelighet

Det er ikke mange år siden kollisjonsputen ble lansert. Men kollisjonsputen ble raskt en suksess, og i dag selges det knapt biler uten kollisjonsputer. Nå ser det ut til at også motorsyklister snart kan nyte godt av kollisjonspute-teknologien.

MC-kollisjonsputer kan bli virkelighet
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Den italienske utstyrsprodusenten Dainese er nemlig i ferd med å prøve ut et helt nytt produkt, en kollisjons-vest. Vesten inneholder tre kollisjonsputer som minner om dem vi finner i biler. Den største av dem er plassert i vestens rygg og skal beskytte rygg, nakke og området mellom skuldre og hjelm. De to andre putene er plassert i vestens front, og skal beskytte mave- og brystregionen.

Ikke de første

Dainese er selvsagt ikke de første som har forsøkt å benytte kollisjonspute-teknologi til å lage sikkerhetsutstyr for motorsyklister. Tidligere forsøk har imidlertid ikke vært særlig vellykkede. Blant annet har man slitt med å finne et system for utløsning av kollisjonsputene.

Radiosignal

Dainese har valgt en løsning som kun består av to komponenter, en radiosender og en mottaker. Senderen er festet på forgaffelen og utløser et signal hvis retardasjonen overstiger 10 G. En så kraftig hastighetsreduksjon vil bare oppstå hvis motorsykkelen kolliderer med et annet objekt.

Når mottakeren i vesten mottar signalet, åpnes ventilene til nitrogen-fylte gassbeholdere. Disse gassbeholderne klarer i løpet av fantastiske tre hundredels sekunder å fylle de tre kollisjonsputene. Dermed er kollisjonsputene fulle av gass før føreren treffer objektet han har kollidert med.

Mange hindringer

Dainese har møtt på svært mange hindringer i arbeidet med kollisjonsvesten. For eksempel må vesten sys på en slik måte at stingene er kraftige nok til å tåle daglig bruk, samtidig som de må være svake nok til å gi etter når vesten blåses opp.

Dette problemet har ifølge Dainese latt seg løse, men andre hindringer har vært vanskeligere å komme rundt. Dainese har for eksempel ennå ikke klart å lage et system som utløser kollisjonsputene hvis motorsykkelen blir påkjørt bakfra eller fra siden. Et annet problem er at en vest selvsagt ikke vil gi beskyttelse for ben, føtter og underliv.

Enormt fremskritt

Likevel, hvis Dainese lykkes med å lage en kollisjonsvest som fungerer etter hensikten, vil den representere det største fremskrittet innen MC-beskyttelsesutstyr siden helhjelmen kom på markedet.

Dainese vil i første omgang produsere to tusen vester for utprøving. Deretter skal vesten settes i ordinær produksjon. Hvis alt går etter planen skal vestene være på markedet allerede neste sommer. Den norske Dainese-importøren, MC-Spesialisten, antyder en pris på omlag 15.000 kroner i Norge. Men hvis kollisjonsvesten blir en suksess, og Dainese kan sette i gang virkelig storproduksjon, er det lov å håpe at prisen ganske raskt vil reduseres.

Relaterte artikler:
Sikkerhetsutstyr: Pristest og gode råd

Tips og råd om hjelmvalg