MC: GSX-R 750 år 2000

For 15 år siden ble Suzuki GSX-R 750 lansert for første gang. Større og mindre oppgraderinger hvert år har resultert i år 2000-modellen av GSX-R 750, som er lettere og sterkere enn noen gang. Den er en gatesykkel med racing-gener…

MC: GSX-R 750 år 2000


Når Suzuki GSX-R 750 nå fyller 15 år feirer Suzuki seg selv med en splitter ny modell. Den er lettere, stivere, sterkere og ikke minst raskere enn sine forgjengere.

Opp gjennom årene har Suzuki GSX-R 750 ikke akkurat appellert til de mest sympatiske trafikantene. Aggressiv fremtoning og trekkvillig motor har gjort at det var de med mest muskler i høyrehanda som foretrakk modellen. Dette har langt på vei medført at GSX-R har blitt en legende på veien i 750 klassen. Andre merker har klamret seg til baken på Suzuki GSX-R 750 og gjort det de kan for å holde følge.

2000 modellen av Suzuki GSX-R 750 gjør det ikke enklere. Splitter ny modell som er lettere enn sine konkurrenter, og som i tillegg har motor som vil gi grå hår i hodet hos førere av andre merker.

Chassi

MC: GSX-R 750 år 2000

Et hovedproblem i motorsykkelindustrien er å lage en ramme som er stiv. En stiv ramme sørget for lavere rundetider og sikrere kjøreegenskaper. Dette var frem til nå. Nye materialer og konstruksjoner har gjort at det ikke lenger er så mye og hente ved å utvikle rammen videre.

Suzuki har i stedet satset på en kombinasjon mellom rammestivhet, vektfordeling svingarmlengde og den totale konstruksjon. På nye Suzuki GSX-R 750 har dette resultert i en dobbel bjelkeramme i aluminiumslegering og 20 mm lengre svingarm. Dette gjør at akseltrykket foran øker og det blir lettere å holde forhjulet i bakken under kraftig akselerasjon. Akselavstanden er øket med 15 mm på grunn av den lengre svingarmen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Motor

Konfigurasjonen på motoren er velkjent. Firesylindret motor med fire ventiler per sylinder, doble overliggende kamaksler og væskekjøling. Der stopper imidlertid likhetene. Den nye motoren er 5 kg lettere enn den gamle og yter 6 hk mer. De utvendige målene er også mindre.

Vinkelen på ventilene er innsnevret fra 29° til 25° (12° på innsug og 13° på eksos). Dette gjør at kamakslene kan stå tettere sammen. Det resulterer også i mere kompakte forbrenningskammre og høyere kompresjon på 12,0:1.

I motoren har flere deler blitt mindre og med mindre tykkelse på metallet. Flere deler er produsert i magnesium for å spare vekt.

Suzuki GSX-R 750 er utstyrt med PAIR (Pulsed-secondary AIR-injection). Systemet gjør at frisk luft kommer inn eksosanlegget og antenner uforbrente hydrokarboner. Dette hjelper til med å holde utslippsverdiene nede.

Avansert innsprøytningssystem

Den nye Suzuki GSX-R 750 er også utstyrt med innsprøytning. Det medfører mer presis bensintilførsel, bedre ytelse og lavere utslipp. Best av alt er at nye Suzuki GSX-R 750 skal ha en formidabel gassrespons.

Dreiemomentet på lavt og middels turtall skal være betydelig forbedret på den nye modellen. Den er også utstyrt med større SRAD (Suzuki Ram Air Direct) luft inntak. To store Ram Air inntak forer luftboksen med luft noe som resulterer i effektøkning i høye hastigheter.

Ny vinkling på injektorene gjør at bensinen blir mer "pulverisert" på vei inn i sylinderen. Blandingen av luft og bensin har også blitt mer presis, noe som resulterer i lavere utslippsverdier i tillegg til økt effekt.

Kompakte komponenter

Den nye Suzuki GSX-R 750 har gjennomgått lange tester i vindtunnel for å skape god aerodynamikk og gi fører best mulig beskyttelse mot fartsvind. Fronten har blitt mye spissere enn tidligere og er designet for gi mest mulig luft inn i Ram Air inntakene.

Under radiatoren er kåpen smalere enn tidligere og blinklysene er mer kompakte. Bakpartiet er smalere og mindre, og passasjersetedeksel er med som standardutstyr.

Instrumentpanelet er nytt. Dette inneholder LCD speedometer, analog turteller og indikatorlamper. LCD skjermen viser også motortemperatur, klokke, kilometerteller og to triptellere.

MC: GSX-R 750 år 2000

Suzuki GSX-R 750 er utstyrt med en fullt justerbar opp-ned gaffel. Gaffelbena står 7 mm nærmere hverandre enn tidligere. Den er også utstyrt med firestemplede kalippere i stedet for seksstemplede. Bak sitter det en singeldemper med 75 mm vandring. Dette gir 130 mm hjulvandring gjennom et progressivt oppheng.

Interesserte kan oppsøke sin lokale Suzuki-forhandler, signere kjøpekontrakt og legge ca 169.900 kroner på disken. Den er klar til levering fra påsketider.