MC: Bimota - lidenskap og eksklusivitet.

Det er ikke alle motorsykkelfabrikker som jager etter markedsandeler og penger. Noen produserer rett og slett sykler fordi de har enorm lidenskap for faget. Bimota er en av disse. Eiere og ansatte tilber sitt arbeid og har små krav til avkastning og salgsvolum.

Bimota fabrikken ble etablert i 1966, og det hele startet mer eller mindre som en tilfeldighet. Fabrikken skulle i utgangspunktet produsere ventilasjon og varmesystemer. Det var den gryende interessen for motorsykkel som gjorde at forretningsideen ble dreiet 100% mot motorsykler.

De tre gründerne, Valerio Bianchi, Giuseppe Morri og Massimo Tamburini, brukte de to første bokstavene i etternavnene sine for å danne navnet Bimota.

Utvikling og eksklusivitet

I løpet av sin levetid på 27 år har Bimota produsert 12.000 motorsykler. Dette gjør at fabrikken i verdenssammenheng operer med en svært begrenset produksjon. Honda produserer et tilsvarende volum på 2-3 dager. Bimota har andre mål med sin produksjon. De sikter etter en målsetning om å levere den mest spennende designen, de mest avanserte tekniske løsningene sammen med de beste delene fra produsenter i Italia og Japan.

Utviklingen har gått sakte men sikkert fremover for Bimota. Et lite verksted med 2 ansatte har blitt til en fabrikk på 5000 kvadratmeter med 40 ansatte. Veien til dette nivået har stort sett vært preget av skarpe svinger og tunge motbakker.

Kompromissløst

Bimota har alltid vært kompromissløse og har aldri måttet ta de hensyn som normal produksjon krever. Modellutvalget har økt sakte, men sikkert, og firmaet har hele tiden forsøkt å legge kontinuitet bak hver modell. Stor vekt på kvalitet og finish har gjort at dagens modeller holder et meget høyt nivå. Den årlige totale produksjonen ligger på 850 sykler hvor samtlige sykler er i besittelse av like mye lidenskap og utstråling.

Banebrytende

Bimota lager spesielle motorsykler som skiller seg kraftig fra ordinær masseproduksjon. Bimota bruker motorer og girkasser fra Yamaha, Suzuki og Ducati. Det eneste Bimota foretar seg på motorene er å erstatte forgassere med innsprøytning eller gå andre veien. Gafler blir blant annet levert av italienske Paioli og bremser leveres av Brembo. Felger blir kjøpt fra Antera som også produserer felgene til Ferrari. Rammer, tanker og kåper produseres 100% av Bimota selv.

Bimota har lenge vært de første som har tatt i bruk ny teknologi. Mye av det som i dag regnes som vanlig teknologi på de fleste supersportsykler har sin opprinnelse fra Bimota.

Klikk deg gjennom navigeringsboksen over for en nærmere presentasjon av hver enkelt modell!