MB Pullman: 6 meter luksus

S-klasse Pullman er Daimler-Chrysler sin nye VIP-limousin – for Very Important Persons, eller bare for deg som finner 6 meter luksus forlokkende. Hvis du er lei av nysgjerrige blikk og snørrete neser som stikker seg fast til bilvinduene dine, står de elektrisk styrte gardinene parat til å skåne deg for dette.

Luksuslimousinen er utviklet av Mercedes-Benz i samarbeide med tuningselskapet AMG. De planlegger å bygge rundt 100 Pullman-modeller i året, og verdenspremieren er i disse dager.

6 meter med luksusutstyr

S-klasse Pullman er 1 meter lengre enn langversjonen av S-klasse, noe som betyr at den strekker seg over 6,158 meter. Den ekstra plassen som kan tilbys i Pullman kommer i hovedsak passasjerene i baksetet til gode, som får 70 centimeter å strekke ut lankene på mellom de to bakseteradene. Baksetet som er vendt med kjøreretningen er i utgangspunktet et vanlig baksete med plass til tre, men for noen kroner ekstra kan du i stedet installere to individuelle seter.
Forsetene og bakseteseksjonen kan avskilles ved hjelp av en elektrisk glassrute, og i tillegg er det elektrisk styrte gardiner i baksete-seksjonen som skal sørge for at passasjerene skal kunne få ytterligere fred og ro fra omverdenen.

Som er en VIP-limousin passende, finnes det en rekke luksusutstyr tilgjengelig -- mot et aldri så lite vederlag selvfølgelig: Intercom til kommunikasjon mellom sjåfør og passasjerer, bar med kjølerom, multimediautstyr med to monitorer, DVD-spiller og TV-mottager, telefon, faksmaskin osv…osv…

To motoralternativer

S-klasse Pullman kommer i to varianter, S 500 Pullman og S 600 Pullman. S 500 har en åttesylindret motor med et slagvolum på 4.966 ccm og 306 hestekrefter.

S 600 Pullman har en tolvsylindret motor med 367 hestekrefter og et slagvolum på 5.786 ccm. Maksimalt dreiemoment er på 530 Nm ved 4.250 omdreininger i minuttet.

I Tyskland begynner prisen på en standardutstyrt Pullman på 350.000 Mark, som tilsvarer 1.450.540 norske kroner. Den norske Mercedes-importøren vet ikke hva bilen vil koste i Norge – men det skal være åpent for forhandlinger...