G-klasse vil ikke dø, i 2002 kommer nemlig ny G-klasse - med elementer fra M-klassen.
G-klasse vil ikke dø, i 2002 kommer nemlig ny G-klasse - med elementer fra M-klassen.Vis mer

MB G-klasse: Bilen som ikke vil dø

Mot slutten av 80-tallet stod de parkert på rekke og rad utenfor Oslo Børs, Mercedes G-klasse -eller børstraktoren om du vil. Fra 2001 skulle jakten frigis, G-klasse skulle utryddes - etter alt å dømme blir det likevel ikke gitt fellingstilatelse.

De har stått parkert utenfor verdens børser, i eksklusive oppkjørseler og omtrent på hvert gatehjørne i Nord-Norge. Mercedes G-klasse har vært elsket av børsmeglere, og hatet av soldater i førstegangstjeneste.

En antikvert legokloss

I 19 år har G-klasse vært i produksjon, og det er ikke vanskelig å se. Selv om designet har blitt endret noe siden bilen ble lansert første gang, er det litt vågalt å beskrive designet som moderne. Dette, og naturligvis introduksjonen av M-klasse har ført til at den evige G måtte dø. Problemet er bare at av de to er det G-klassen som er terrengbilen.

V8 diesel

Giften i sprøyta som skulle sørge for at G-klassen trakk sitt siste åndedrag i 2001, skal derfor byttes ut med et veksthormon. Det er grunn til å tro at G-klasse vil bli gjenfødt med understell fra Mercedes ML 430. Karosseriet vil nok også likne litt på M-klasse, men være langt barskere. Bensinmotorene vil spenne fra en 3,2-liters V6 med 218 hester, kjent fra M-klasse, til større V8ere. Dieselmotorer, som skal bruke Common-rail teknologi, vil også tilbys. Minstemann vil ha fem sylindre og et slagvolum på 2,7 liter, størst blir en 4-liters V8 med 238 hester.

Den nye G-klassen vil etter all sannsynlighet lanseres i begynnelsen av 2002.